Uitgelicht

Eerlijk winkelen staat op de Nijmeegse kaart

Vol goede moed vertrok ik zaterdag 26 november naar Nijmegen. Met alle Rank a Brand Academie-studenten (RaBA-studenten) versterkten we het team dat de EerlijkWinkelen-route in de Hanzestad zou lanceren.

En wat een gevarieerd team zeg! In Het Groene Hert, onze uitvalsbasis voor de dag, ontmoette ik fairtrade fruit, een slaafvrije chocoladereep, strak in het pak gestoken Stoere Vrouwen en het EerlijkWinkelen-team.

Alle kleuren van de regenboog

Ik kan wel zeggen dat alle kleuren van de regenboog vertegenwoordigd waren. Als RaBA-studenten waren wij herkenbaar aan de witte hoodies. De StoereVrouwen waren zoals altijd te bewonderen in de legergroene overalls met mooie roze kleuraccenten. En de dames van EerlijkWinkelen hadden het herkenbare zwarte t-shirt met de roze, gele, oranje en groene knopen aan.

Allereerst hulde aan de voorbereiding! De locatie van de lancering, Het Groene Hert, was top. Erg feestelijk ook, door de (zelfgeblazen!) ballonnenboog, de biobubbels en bonbonnetjes. Ook had het team veel routes feestelijk ingepakt. Voorzien van verschillende gedichtjes maakten de ingepakte routes ook mooie (schoen)kadootjes. Een versierde bakfiets zorgde voor wat bekijks, net als de historisch geklede stadsomroeper – wat een stem! – een wandelende Tony’s Chocolony-reep en een mensgrote fruitcocktail aan fairtrade bananen en dito ananas. Zo wisten we zeker wel de aandacht te trekken.

Tomeloos enthousiasme

De kou kon ons niet deren. Creativiteit werd aangeboord om mensen aan te spreken. Hoe vaak hoorde ik niet “u wilt vast wel weten wat hier aan de hand is” en “u ziet er uit als een eerlijk persoon, u wilt vast wel een EerlijkWinkelen-route”. Mensen keken met verbazing naar de bonte stoet, geleid door de stadsomroeper met teksten waaraan de Sint een puntje kan zuigen. Elke winkel op de 24 adressen tellende lijst werd aangedaan. Aldaar aangekomen wist de historisch geklede man de aandacht te trekken met zijn grappige rijmpjes.

Alle doelstellingen werden ruimschoots gehaald: meer dan 1000 routes werden uitgedeeld, de de aandacht van de regionale pers was getrokken (en er was zondags zelfs een interview op radio 2) en #eerlijkwinkelen werd goed gebruikt op twitter. Verder kregen we veel positieve reacties van het winkelend publiek. Er waren zelfs op de winkelroute mensen die van de actie op de hoogte waren. Groen winkelen is dus letterlijk én figuurlijk op de Nijmeegse kaart gezet.