skip to Main Content

Filmrecensie: Fuel – change your fuel, save the world!

Films over duurzaamheid, er bestaan er veel van. Maar welke film is het nou echt waard om bekeken te worden? Marjan zoekt het voor je uit met iedere twee weken een splinternieuwe filmrecensie. Deze week: Fuel – change your fuel, save the world!

Film: Fuel – change your fuel, save the world! Door Josh Tickell

Hier online te bekijken.

Josh Tickell is een man met een missie; een biobrandstoffen missie zogezegd. Hij reed jarenlang als de biofuel superman rond in ‘the veggie van – drive on vegtabel oil’ om het gebruik van biobrandstoffen te promoten. Hij gaf interviews, deed lezingen en ging het dialoog door heel Amerika aan. Amerika consumeert 25% van de olievoorraad terwijl het daar zelf maar 2% van bezit. Dit maakt Amerika onder andere enorm vervuilt  – een veelgehoord gezegde over afval uit de industrie is: burn it, dump it on land or dump it in water. Dit zorgt voor vervuiling van het water, het land en de lucht wat op haar beurt weer gezondheidsproblemen veroorzaakt. Tijdens de film wordt de geschiedenis van brandstoffen uitgelegd, de opkomst van biobrandstoffen, maar ook de link tussen de olie-oorlog en de oorlog in Irak.

Het bijzondere van deze film is niet dat het alleen om de olie-oorlog of om biobrandstoffen gaat, maar dat de film heel eerlijk wordt gepresenteerd. Er bestaan veel vooroordelen over het gebruik van biobrandstoffen. Ze zouden bijvoorbeeld in Afrika geproduceerd worden en daar concurreren met voedselgewassen, waardoor het aantal mensen met honger verergert.  Josh Tickell benoemt het allemaal, en ontkent het niet. Wat hij wel doet is op zoek gaan naar manieren voor de ideale energiemix waarvan iedereen kan profiteren, wat goed is voor de aarde en goed is voor de mens. Een belangrijke potentiele oplossing blijkt te liggen in biobrandstoffen uit algen; wat overigens belachelijk weinig geld kost om te maken, dezelfde functies kan uitoefenen als olie, maar CO2 neutraal is. Ik zie potentie voor een duurzame en groene toekomst, waar onze auto’s rijden op zeewier!

Back To Top