skip to Main Content

Filmrecensie: Super Size Me

Films over duurzaamheid, er bestaan er veel van. Maar welke film is het nou echt waard om bekeken te worden? Marjan zoekt het voor je uit met iedere twee weken een splinternieuwe filmrecensie. Deze week: Super Size Me!

 

 

Film: Super Size Me

Hier gratis online te bekijken. 

De Amerikaan Morgan Spurlock verandert van een zelfverzekerde, gezonde, bewuste man in McMorgan die 30 dagen lang alleen maar bij McDonalds eet. Morgan kaart het onderwerp aan omdat obesitas steeds meer voorkomt, vooral in Amerika. In de film komen dan ook veel (jonge) enorm monsterlijk dikke Amerikanen voor die fastfood bedrijven aanklagen voor hun overgewicht. Ze vinden zichzelf extreem zielig, steeds zieliger eigenlijk, wat gepaard gaat met veel tranen. Maar hoe zielig zijn ze eigenlijk? Waar stopt persoonlijke verantwoordelijkheid en waar begint de corporate responsibility van fastfoodketens als McDonalds? En hoe komt het dat fastfood wordt geassocieerd met gezelligheid en binding en daarmee een must-do wordt?

McMorgan gaat op onderzoek uit, McMorgen eet 30 dagen lang een McBreakfast, een McLunch en een McSupper waarbij hij in totaal 5.000 kcal per dag eet. Tijdens zijn experiment spreekt hij medewerkers en klanten van de McDonalds, waaronder een BigMac enthousiast die al jaren lang minimaal 2 BigMacs per dag eet (bijna 20.000 in totaal inmiddels). Onze McMorgan heeft het zwaar tijdens deze docu; hij ervaart niet alleen fysieke problemen als gewichtstoename, maar ook psychische problemen. Hij wordt neerslachtig, moe, raakt verslaafd aan het verdringen van dit gevoel met nog meer eten. Krijgt zware hoofdpijn, ademhalingsproblemen, vitaminetekorten en last van een hoog cholestorol. Wat voor zijn vriendin het toppunt was, was het totale gebrek aan een seksleven.

De documentaire bespreekt de McDonaldisation van de samenleving; waarin een kind minimaal 10.000 voedseladvertenties per jaar ziet; waarin het fastfoodprobleem al begint tijdens de schoollunch en waarin kennis over voedsel überhaupt beperkt is. 72% van de McDonalds klanten is een heavy user en komt minimaal één keer per week. Binnen deze heavy users zijn er ook nog de super heavy users die 2,3,4 of 5 keer per week komen. En wat is de oplossing? Volgens McMorgan moeten de fastfood tendens gekeerd worden en moet het voedsel dat wordt verkocht gezonder worden, maar volgens anderen worden maagverkleiningen de toekomst. De lusten, de operatie, en dan vervolgens geen lasten meer.  

Back To Top