skip to Main Content

Prins Jaime de Bourbon de Parme huldigt winnaar Sustainability Challenge 2013

Prins Jaime De Bourbon De Parme Huldigt Winnaar Sustainability Challenge 2013

De oplossing om de pakketbelevering in de binnenstad radicaal te verduurzamen is donderdagmiddag uitgeroepen tot winnaar van de Sustainability Challenge 2013. Juryvoorzitter prins Jaime de Bourbon de Parme maakte tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Rotterdam bekend dat het idee van team De Groene Weg voor PostNL Pakketten de meest vooruitstrevende oplossing was.

 

jaimesustainabilitychallenge

Team De Groene Weg bedacht voor PostNL Pakketten de meest vooruitstrevende oplossing en won daarmee de Sustainability Challenge 2013. Prins Jaime de Bourbon de Parme (rechts) reikte de prijs uit.



Grote bedrijven als Unilever, PostNL Pakketten, Koninklijke BAM groep, Vitens en Alliander lieten zich tijdens de toonaangevende competitie twee maanden lang adviseren over actuele duurzaamheidvraagstukken door een nieuwe generatie met kennis van duurzaamheid. Het winnende team krijgt een Fairphone en mag het idee bij het management van het bedrijf presenteren. Wie weet zien wij binnenkort al de innovatieve oplossingen in de praktijk terug.

Vergroenen
“We zijn vol lof over hoe onze studenten met hun frisse blik een innovatieve én commerciële oplossing hebben gevonden voor het vergroenen van onze pakketbezorging in de binnensteden. Het wordt zeker meegenomen in onze lopende projecten”, aldus Kees-Willem Rademakers, projectmanager Sustainability bij PostNL.

Team De Groene Weg adviseert PostNL om niet alleen te kijken naar de duurzaamheid van de nieuwe pakketcollectie, maar ook de duurzaamheid van de huidige pakketbezorging te verbeteren. De oplossing schuilt in het inzetten van nieuwe en duurzamere technologieën op het gebied van transport, het integrereren van de nieuwe pakketcollectie in de huidige pakketbezorging en het mogelijk maken van persoonlijk en flexibel contact tussen de klant en de pakketbezorger door middel van mobiele applicaties. Deze combinatie maakt de huidige en de nieuwe service van PostNL duurzamer ten opzichte van het milieu en stimuleert ook sociale duurzaamheid.

Fairphone
Tijdens de finale lanceerde juryvoorzitter prins Jaime de Bourbon de Parme ook een explanimation van partner NCDO over grondstoffen als inleiding voor de prijsuitreiking. Dit is een korte animatieclip van anderhalve minuut die laat zien hoe onze telefoons in verbinding staan met problemen in de rest van de wereld. De Fairphone, die uitgereikt wordt aan het winnende team, laat zien dat het ook anders kan.

De Sustainability Challenge werd georganiseerd door SustainableMotion, een bedrijf dat een brug slaat tussen studenten met kennis van duurzaamheid en het bedrijfsleven. De Sustainability Challenge richt zich op het mobiliseren van een nieuwe generatie met kennis van duurzaamheid en het vinden van innovatieve oplossingen voor vraagstukken die ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top