skip to Main Content

Interview met Marlies Drooger van NJR

marliesHoe is het om gastlessen te geven? Wat vinden leerlingen van duurzaamheid? Hoe geef je een goede gastles? Deze vragen stelde ik aan ervaringsdeskundige Marlies Drooger.

Marlies is coördinator van de werkgroep Jong & Duurzaam bij de Nationale Jeugdraad (NJR), het jongerennetwerk van Nederland. De werkgroep Jong & Duurzaam geeft gastlessen aan middelbare scholieren door het hele land over onderwerpen gerelateerd aan duurzaamheid. De teamleden ontwikkelen de gastlessen zelf, en inmiddels is er al een mooie database verzameld. In februari 2015 sloot Marlies zich aan bij het project ‘de afvalboom’ van de werkgroep. Daarnaast begon ze ook met het geven van gastlessen, naar eigen zeggen om “de boodschap en het duurzaamheidsvirus verspreiden”.

Wat was je motivatie om bij de werkgroep Jong en Duurzaam van NJR te gaan?
Ik zocht naar iets leuks om te doen naast mijn studie en wilde mijn kennis in de praktijk implementeren. Ik vind het tof dat je echt onderdeel bent van de Nederlandse jongeren. En dat je deze kennis kunt delen andere jongeren enthousiast te maken over duurzaamheid.

Aan welke klassen gaf je les?
Ik heb lessen gegeven aan diverse klassen, zowel in leeftijd als niveau, en door het hele land. Grappig is dat het per regio verschillend is wat een klas al weet en dat dit veel minder afhankelijk is van het niveau. Al moet je bij het VMBO iets meer op taal letten, een voordeel is dat je hierdoor zelf ook beter gaat nadenken. Als je het namelijk niet uit kan leggen, weet je zelf over het algemeen ook niet zo goed wat je eigenlijk wilt zeggen.

Waar gaf je voor het eerst les?
Ik begon op mijn oude middelbare school, dit vond ik heel spannend. Daar gaf ik les aan een VWO klas die twee jaar jonger was, en die mij ook kende. Terugkijkend was het echter de leukste les die ik gegeven heb. De sfeer was heel ontspannen en er kwam veel input vanuit de klas. Aan het begin hadden de leerlingen zoiets van “wat kan jij ons nou leren?”, maar achteraf vonden ze het erg leerzaam.

En later vond je het niet meer spannend?
Klopt, op den duur ging dit gevoel weg. Als de leerlingen je niet kennen, dan zien ze je echt als volwassen en volwaardig. Jij bent de leraar, en dan is het helemaal niet erg als je wat fout zegt.

Heb je tips voor het creëren van een ontspannen sfeer creëert?
Maak het gezellig door op tafel te gaan zitten, met lichaamstaal heb je controle over het verloop van de les. Dus als je grapjes maakt en met je handen praat, dan wordt het gewoon leuk. Extra voldoening geeft het wanneer je leerlingen onderling hoort praten over het onderwerp.

Hoe ziet een les eruit? En hoe reageren de leerlingen erop?
Ik gaf les over de circulaire economie, maar zo’n les begin je altijd met het vertellen over NJR. Leerlingen vinden het al heel snel tof en willen vaak weten hoe ze zich aan kunnen sluiten. Het is dan ook heel anders dan een gewone les wiskunde of Nederlands. Verder is het leuk om te zien dat je echt bewustzijn creëert. Leerlingen weten over het algemeen niet zo veel over duurzaamheid, en de impact die hun levensstijl heeft op de omgeving. Grappig is dat jongeren bepaalde dingen heel normaal vinden, maar de dingen die nog niet zo aan de orde zijn, vinden ze heel raar. Zo vinden ze het huren van een telefoon normaal, maar het leasen van een spijkerbroek vies.

Het leukste vind ik de laatste opdracht van de les, deze is heel interactief. Daarbij wordt uitgelegd dat de uitkomsten mee worden genomen naar de VN. De leerlingen voelen zich dan serieus genomen omdat ze zien dat ze impact kunnen maken.

Aan het einde van de les zeggen leerlingen vaak iets in de trant van: “Ik heb heel veel zin om duurzaam te leven”. Dat vind ik leuk om te horen, maar ik weet natuurlijk niet wat ze er echt mee doen.

Wat heb je geleerd?
Om met meer zekerheid te spreken voor een groep. Daarnaast hoe je je lichaamstaal kan gebruiken, en hoe je een klas kan enthousiasmeren. Als je zelf achter iets staat, dan kun je de rest meekrijgen om het ook leuk te vinden.

Heb je weleens lastige vragen gehad?
Niet zozeer inhoudelijk, maar meer persoonlijk. Waardoor je bij jezelf te raden gaat, ‘hoe duurzaam ben ik eigenlijk?’. Het is dus heel reflecterend, de leerlingen zijn namelijk heel puur en direct.

Heb je nog tips voor het geven van een gastles?
Als je weet wat je wilt vertellen ben je zelfverzekerder. Het gaat namelijk om het verhaal dat je aan het vertellen bent, en niet om jou als persoon.

 


Ben je enthousiast geworden en wil jij ook gastlessen geven? Kijk dan hier voor meer informatie en meld je aan!

Nine de Jonge

Nine is antropoloog, en zet zich zowel in haar persoonlijke leven als binnen haar werk in voor een duurzamere wereld. Haar focus ligt op duurzaam en inclusief onderwijs. Nine verdiept zich in en schrijft over onderwerpen als gendergelijkheid, inclusiviteit en diversiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top