Ook ‘gewone’ producten kunnen duurzaam zijn
“Waarschijnlijk heb je al vaak duurzaam gegeten zonder het te beseffen”
Duurzaam eten, maar niet iedere dag tegen etenstijd naar die speciale supermarkt of winkel? Fairfood helpt je een verantwoorde keuze te maken tussen de schappen in jouw buurtsuper.
“Voor de consument hebben we de Pocket Guide gemaakt, waarin een positief koopadvies voor relatief duurzame producten wordt gegeven” vertelt Debberah ten Velthuis van Fairfood.
De lijst, op broekzakformaat gratis aan te vragen via internet, helpt je te kiezen voor relatief duurzame producten. Fairfood vroeg fabrikanten om informatie over de sociale, ecologische en economische omstandigheden waarin een product gemaakt is. Van vruchtensappen tot aan alcoholische dranken en van snoep tot aan babyvoeding.
Prijs
Dat duurzaamheid niet altijd duur(der) hoeft te zijn bewijst Fairfood op deze manier. Naast de producten met een label – zoals Max Havelaar of EKO – zijn er veel ‘gewone’ artikelen die relatief duurzaam zijn. “Fairfood probeert ook die producten onder de aandacht van de consument te brengen” zo legt Ten Velthuis uit. “Waarschijnlijk heb je al vaak duurzaam gegeten zonder het te beseffen.”
Fairfood maakt, in tegenstelling tot keurmerken, een relatieve beoordeling van artikelen en geeft daarmee een advies aan de consument. Of jij iets aan die adviezen hebt kun je testen op de site van de organisatie.
Fairfood onderzoekt de productieketen van jouw eten op duurzaamheid.
Kritiek
Dat de lijst gebaseerd is op basis van antwoorden van producenten is tegelijkertijd één van de belangrijkste kritiekpunten die supermarkten en fabrikanten aandragen tegen de werkwijze van Fairfood. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de branche-organisatie voor supermarkten, is het vaak onmogelijk de gehele productieketen op duurzaamheid te onderzoeken. Producten waar niets of te weinig van bekend is komen zo direct op de ‘don’t buy’ lijst terecht.
Fairfood benadrukt dat producten op deze lijst niet direct ‘unfair’ zijn, alleen kan er niet bewezen worden dat ze wel duurzaam zijn.
Op deze manier hoopt de non-profit organisatie mensen over te halen bewust hun boodschappen te doen en zo honger en armoede uit de wereld te helpen. Juist in een tijd dat het economisch slechter dreigt te gaan kunnen “winst en snelle groei omgezet worden in duurzamere processen.”
[Beeld: Fairfood en Ralph Bijker, Flickr.com]