skip to Main Content

Carrotmob

en in Nederland doet Stawberry Earth ’t

How Organized Consumer Purchasing Can Change Business from carrotmob on Vimeo.

Strawberries & Cream launch night video (Dutch version) from Strawberry Earth on Vimeo.

Consumenten organiseren om winkeliers te stimuleren hun bedrijfsvoering te verduurzamen, dat is wat Carrotmob in een notendop is. Iemand benadert een aantal winkels met de vraag wie er bereid is het grootste deel van de gegarandeerde opbrengst (van al de vrienden en door de organisator verzamelde consumenten via b.v. facebook ) te investeren in maatregelen om zijn zaak duurzamer, energie-efficiënter en dus milieuvriendelijker en beter te maken.  

Carrotmob is een idee van de Amerikaan Bret Schulkin. In San Francisco vond vorig jaar de eerste editie plaats. Intussen is het op verschillende plaatsen in de wereld overgenomen. En nu is er ondertussen ook flink wat media-aandacht voor het idee ontstaan in Nederland, evenals een officiële Nederlandse afdeling (inclusief journaal-item).

Eigenlijk was er al van een vorm van carrotmobbing in Nederland te bewonderen. Namelijk Strawberry Earth. In Amsterdam hebben zij eind 2008 de eerste Strawberry’s & Cream georganiseerd. Ze vroegen een hele reeks kroegeigenaren wie er het meeste geld in verduurzaming van zijn zaak overhad voor een zaak vol klanten die Strawberry Earth zou binnenbrengen. Het resultaat is te bewonderen in het onderstaande filmpje. Intussen hebben zij in juni 2009 ook het eerste ‘Environmental Film Festival’ georganiseerd. Volgens hetzelfde procede, maar dan toegepast op filmhuizen.

Hoe werkt het?
Een leuke cartoon van Roel Velderbosch vat het concept samen in een aantal plaatjes:
Carrotmob door Roel Venderbosch 
En een mooie animatie verduidelijkt het concept met de nodige humor: 

Back To Top