skip to Main Content

Door de redactie getest: witte wijn

De redactie is er eens lekker voor gaan zitten: een avondje wijn proeven. Tussen de vijf geteste soorten witte wijn zaten grote verschillen, van echte bocht tot ‘magistrale’ wijn. De grote winnaar: de Thandi van 4,99. Niet erg goedkoop, maar dan heb je ook wat!

Door een vijfkoppige, onafhankelijke jury zijn vijf verschillende soorten witte wijn getest. De wijnen zijn gescoord op smaak, mondgevoel, geur, uiterlijk en prijs/kwaliteit verhouding:

De volgende wijnen zijn aan de test onderworpen:

– Vino Bianco del Lazia van Demeter a € 6,46 (1L), te koop bij o.a. de Natuurwinkel

– Absolute passion a 2,59 (0,3L), te koop bij o.a. de Groene winkel

– Puur & eerlijk chardonay a € 3,99 (0,75L), Albert Heijn huismerk

– Thandi, fair trade, te koop an € 4,99 (0,75L) bij o.a. Super de boer en Albert Heijn

– Oorsprong a € 4,99 (0,75L), te koop bij o.a. de Albert Heijn

5. Huiswijn albert heijn
Met een gemiddelde score van 4 punten kwam de huiswijn van de Albert Heijn als minst geslaagd uit test.
Ondanks dat men unaniem blij was te vernemen dat Albert Heijn nu een eigen biologische wijn in huis heeft, viel de smaak erg tegen.
De geur werd door de gehele groep als overwelmend ervaren mede door een sterke, azijn-achtige en zintuigen bedwelmende invloed. Het is een treurig feit dat de smaak van deze pure en eerlijke wijn als net zo negatief werd ervaren. Qua uiterlijk viel de fles het meest in de smaak, daarbij  dronk de wijn ook wel snel weg. Misschien is dat precies wat je moet verwachten van een fles van 3,99 euro.

4. Oorsprong
Een prima vierde plaats is er voor de Oorsprong, met een afgerond cijfer van 5,5. Het is nog net een voldoende, maar de redactie was niet erg enthousiast. De geur werd omschreven als ‘fruitig maar zuur’, hij voelde echter ‘natuurlijk’ aan in de mond en ‘dronk lekker weg’. De smaak van de wijn was subtiel en bijna neutraal, dit, tezamen met het feit dat de bijsmaak dan wel weer smerig was, zorgt er voor dat het een uitstekende ‘zuipwijn’ is. De fles zelf werd positief beoordeeld met als voornaamste reden de aantrekkelijke kleuren en het subtiele logo.

3. Vino Bianco
De middelste plek gaat naar de Vino Bianco van Demeter. Positief is dat je meteen kunt zien dat de wijn van een erkend keurmerk is, voorzien met hoge kwaliteitseisen. Je zou dan ook verwachten dat deze wijn uitstekend door de test is gekomen. Dit is deels waar. De mannelijke helft van de jury gaf de wijn gemiddeld een 8. De vrouwen beoordeelden de wijn echter met minder lof. De meningen liepen dan ook uit van “de wijn voelt zich direct thuis in de klieren van mijn mond” naar “ik krijg spontaan een tergende hoofdpijn”.
De wijn is niet te benoemen als ‘zuipwijn’ en wordt beter beschreven met de term ‘nipwijn’, bijvoorbeeld te nuttigen tijdens het eten. Dan zal deze vloeiende, licht mousserende en vrolijkheid bevorderende wijn zeker tot zijn recht komen.
De fles kost dan wel 6,46 euro maar daarvoor krijg je een volle liter. Over de prijs/kwaliteit verhouding daarom enkel lof. 

2. Absolute passion
Vlak hierop volgt Absolute passion met een 6,5. De wijn doet zijn naam meer dan eer aan en voelt zacht en vol in de mond om vervolgens weinig smaak in deze poort tot de maag achter te laten. De wijn drinkt lekker weg, wel is er een vermoeden dat de wijn misschien wellicht op slinkse wijze met water aangelengd zou zijn. Dat staat de pret echter niet in de weg.  Het etiket overtuigt niet en wordt beoordeeld als suf, slaapverwekkend en stoffig. Voordeel is wel dat deze wijn in een halve liter fles te verkrijgen is voor maar 2,59 euro.

1. Thandi
Met een 7,5 was de overduidelijke winnaar van de avond de ‘magistrale’ Thandi, een Fair Trade wijn. De geur alleen al was getuige de jury: ‘veelbelovend’, ‘aansprekend’, ‘aantrekkelijk’, ‘fris’, ‘puur’, ‘van een hogere macht getuigend’ en ‘licht’. De wijn voelt droog, licht en zacht in de mond. En dat gevoel vloeit door naar de smaak die ook net zo licht en fris is, met een volle fruitige ondertoon. Door de draaidop is deze fles uitermate gebruiksvriendelijk en door de diepe kleuren, het sjieke uiterlijk en het fair trade logo die de fles karakteriseren tevens aantrekkelijk om naar te kijken. Voor 4,99 euro te koop bij de Super om de hoek, de zoektocht naar de ideale wijn is tot haar einde gekomen!

Of je nu van plan bent gracieus te nippen, onbeschaamd te zuipen, of om gewoon bij het eten een alcoholisch drankje te gebruiken: het kan  verantwoord lekker!

Back To Top