skip to Main Content

Groene intelligentie

Hoe jij het verschil maakt voor de wereld!

Stel je voor, je wilt een t-shirt kopen en besluit een 100% biologisch katoenen shirt aan te schaffen, omdat biologische producten tenslotte beter zijn voor de aarde, denk je. En dit is veelal het geval; bestrijdingsmiddelen tasten de vruchtbare grond aan. Maar dat groene label vertelt niet het hele verhaal; wat er namelijk niet op staat is dat biologisch geteeld katoen maarliefst 10.000 liter water vereist voor de productie van 1 shirt. Of de mogelijkheid dat het shirt geverfd is met giftige chemicaliën, die het grondwater ernstig kunnen vervuilen. Als je dit zou weten, zou je het t-shirt dan nog steeds kopen?

 

Een moeilijke kwestie. De vraag is: Waar baseren we ons aankoopgedrag op? En zijn we in staat een verantwoorde keuze te maken en wat is hiervoor nodig?

 

Uit onderzoek blijkt dat de consument over het algemeen een verantwoorde keuze wil maken, voor een jammerlijke 20% is dit helaas geen criterium. Het probleem is echter dat veel aankoopkeuzes worden gemaakt op basis van gebrekkige of eenzijdige informatie. Wat er simpelweg mist is een integrale visie op producten. De huidige markt wordt gekenmerkt door een bepaalde asymmetrie. Artikelen worden beter gepresenteerd dan ze daadwerkelijk zijn. Verscholen achter een sluier van marketingtechnieken en ingewikkelde productie- en distributieketens is het moeilijk uit te vinden wat we daadwerkelijk kopen.

 

De oplossing zit hem in de toevoeging van een stukje ecologische intelligentie (transparantie) aan producten. Dit zal een verschuiving teweeg brengen en uiteindelijk zullen duurzame producten steeds meer onder de aandacht komen en kunnen daardoor ook goedkoper geproduceerd worden. Een relatief nieuwe techniek, Life Cycle Analysis, maakt het mogelijk de gezondheidsaspecten, milieu impact, sociale factoren, arbeidsomstandigheden en materiaal management eenvoudig te kwantificeren. De performance komt naar voren in een ‘rating’ op een schaal van 0 tot 10. Artikelen met een lage performance zullen minder snel verkocht worden en zo vind er in de supermarkt, warenhuis of schoenenwinkel een duurzame selectie plaats, veroorzaakt door het keuzegedrag van de consument. In een ecologische transparante wereld is koopkracht de sleutel tot verduurzaming.

 

In de Verenigde Staten is de website www.greenguide.com gelanceerd. Deze website herbergt een omvangrijke database met duizenden producten. Onder de juices vinden we ‘V8 diet fruit medley’, een aanlokkelijke, dorstige verpakking straalt ons tegemoet. Als we echter de performance indicator bekijken lopen de rillingen je over de rug. Dit product schiet flink te kort als het gaat om voedingswaarde en milieufactoren en scoort niet meer dan een 3.0.  Dit in tegenstelling tot ‘Organic Valley Orange Juice With Calcium’, dit sapje doet haar naam eer aan en scoort een glorieuze 7.4. Het is duidelijk dat bij dit product mens en milieu gerespecteerd worden.  

De website, overigens geïntegreerd met I Phone applicatie maakt het mogelijk op een verantwoorde en eerlijke wijze te shoppen. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat deze website ook voor de Nederlandse (super)markt beschikbaar is.

 

Wil je meer weten over ‘groene intelligentie’? Psycholoog Daniel Goleman heeft het gelijknamige boek geschreven met het doel mensen bewust te maken van het belang van ecologie voor een eerlijke markt. Jouw portemonnee maakt het verschil!

Back To Top