skip to Main Content

Iedereen bewuster?

Fairtrade trends in Nederland

Nederland koopt bewuster, eet bewuster en leeft bewuster. We letten op het milieu en hebben graag wat over voor de iets duurdere duurzame producten. We eisen van fabrikanten dat ze Fairtrade producten gaan gebruiken, zoals cacao en koffiebonen. Niet alleen Fairtrade producten vullen ons boodschappenlijstje. Alles moet duurzamer, zoals hotelkamers met alleen maar eerlijke producten en cosmetica die het keurmerk mag dragen. Maar maakt dit allemaal ons wel duurzaam genoeg?

Fairtrade staat voor eerlijke handel, zodat de telers, kwekers en producenten in de arme landen een eerlijke prijs krijgen voor hun waar. Door de economisch crisis willen mensen nog duurzamer leven. Duurzaam zijn is de nieuwe trend en iedereen wil deze graag volgen. Een gunstige tijd, voor boeren ver weg.

Fairtrade in Nederland
Het certificeren begon twintig jaar geleden onder de naam Max Havelaar. De trend werd internationaal bekend onder de naam Fairtrade. Steeds meer Nederlandse bedrijven kiezen voor de eerlijke handel. In 2008 werd Nederland bewuster en kocht bedrijven en consumenten veel Fairtrade producten, iets prijziger, maar waar wel de garantie van eerlijke handel. De verkoop steeg met 28 % ten opzichte van het jaar daarvoor. Fairtrade, bekend van naam en te vinden in het supermarktschap, viel op. De ondersteunde producten uit ontwikkelingslanden, maakte een sprong voorwaarts. Het bekendste product is de Max Havelaar koffie, officieel niet meer onder die naam, maar wel zo herkenbaar. De grootste winst werd geboekt in de categorie: chocolade. In 2008 stapte chocoladeproducent Verkade over op Fairtrade cacao. Sinds twee jaar ligt het Fairtrade product ook in de supermarkt. Het assortiment blijft zich uitbreiden met enkele nieuwe producten zoals appelsap, toffees en ander snoepgoed. Sommige producten zijn op het moment alleen nog maar te vinden bij de wereldwinkel, maar de aanhoudende duurzaamheid trend zal er toe leiden, dat alle producten overal verkrijgbaar worden. De omzet in supermarkten groeide met 78 procent: van 3,8 miljoen euro in 2008 naar 6,8 miljoen in 2009.

Verkochte Fairtrade producten in Nederland

Jaar      Verkochte Fair Trade producten
2004     35.000.000
2005     36.500.000     4% gestegen
2006     41.000.000     12% gestegen
2007     47.500.000     16% gestegen
2008     60.913.968     28% gestegen
2009     70.660.202     16% gestegen
Bron: FLO Annual reports 2005 t/m 2009

Fairtrade en de rest van de wereld

Bananen, bloemen en planten zijn de meest verkochte Fairtrade producten wereldwijd. Toch is de groei van katoen (94% gestegen) en thee (112%, verdubbeld) opmerkelijk te noemen. Het gebruik van Fairtrade producten is voor Nederlanders gemiddeld. Dat de verkoop van Fairtrade producten in Nederland met 28% hoog is, maakt van Nederland nog geen uitschieter op de wereldmarkt. Groot Brittannië verkoopt de meeste eerlijke producten, gevolgd door de Verenigde Staten. Dat Nederland vergeleken met de verkoopcijfers van andere landen in het niet verdwijnt is duidelijk. Toch is het voor een klein landje, waar de Fairtrade in opkomst is, zeer belangrijk.

Uitschieters 

Land                                     Verkocht in 2008            Groei 07/08
Zweden                                  72.830.302                     75%
Frankrijk                                255.570.000                   22%
Australie/Nieuw-Zeeland     18.567.280                    72%
Groot Brittanie                      880.620.304                   43%
Verenigde Staten                  757.753.382                  10%
                                                                                          Bron: FLO Annual report 08/09

Nederland gaat voor Duurzaam – Trends
Nederland wil graag duurzamer leven, driekwart van de consumenten zelfs. Supermarktketens gaan daar graag op in. In de schappen is niet alleen maar koffie te vinden.. Niet alleen supermarkten zien in Fairtrade een toekomst. Consumenten hebben zeventien euro meer over voor een Fairtrade hotelkamer. Het uiteindelijke doel: de hele hotelbranche eerlijke producten laten gebruiken. Iedereen wordt gestimuleerd om bij te dragen aan de nieuwste trend: duurzaamheid. Scholen en kerken passen zich aan, om de titel Fairtrade school of kerk te mogen dragen. Werkkleding wordt Fairtrade kleding. Bedrijven zoals Douwe Egberts worden door hun consumenten gedwongen om over te stappen op Fairtrade koffiebonen. De druk van de consument is groot en aan diens eis moet voldoen worden. De eerlijke handel is ’booming’ en iedereen wil of moet meedoen.

31 December 2009 Plus supermarkten stapt over naar 100% Fairtrade gecertificeerde bananen. De grootste actie van een Nederlandse supermarkt.

21 December 2009 Gemeente Houten heeft de titel ‘Fairtrade gemeente’ verdiend. Inwoners werden benaderd om Fairtrade producten te gebruiken. De horeca ging overstag. De gemeente Goes, Groningen en De Bildt gingen Houten al voor. Vijftig andere gemeentes werken nog aan de titel.

7 December 2009 Basisschool OBS Julianaschool in Schagen heeft als eerste, de titel ‘Fairtrade school’ gekregen. 3 December 2009 Na het voorbeeld van Jamin, Lidl, HEMA en V&D, belooft ook supermarktketen Albert Heijn eerlijke chocoladeletters te gaan verkopen.

12 November 2009 Er zin inmiddels vijf Fairtrade Kerken. De kerken gebruiken zelf Fairtrade producten en promoot deze onder hun achterban. Verder zetten ze acties op touw om de lokale gemeenschap erbij te betrekken.

15 Oktober 2009 Eerste Fairtrade hotelkamer in Nederland wordt geopend in Het Dorint Hotel Amsterdam Airport.

9 November 2009 Uit EKO-tellingen van mileudefensie en Solidaridad blijkt dat Jumbo koploper is in de verkoop van Fairtrade producten. De keten heeft het grootste assortiment. Algemeen is het aanbod van het Fairtrade assortiment met gemiddeld 70% gestegen.

14 Oktober 2009 Albert Heijn start met verkoop van Fairtrade bloemen. Dit hoort bij hun Puur & Eerlijk lijn.

15 September 2009 Koplopers van de Lokale Duurzaamheidsmeter 2009 werden door Minister Guusje Ter Horst van Binnenlandse zaken gehuldigd. De gemeenten Alkmaar, Nijmegen, Amersfoort, Tilburg en Groningen geëerd voor hun duurzame beleid.

29 Mei 2009 Landal Greenparks gaat alleen nog maar Max Havelaar koffie schenken op de parken.

23 Maart 2009 Winkelketen Lidl verkoopt Fairtrade fruit, zoals bananen, blauwe druiven, sinaasappels en ananassen.

2 Maart 2010 Koffiegigant Starbucks serveert alleen nog maar 100% gecertificeerde Fairtrade espresso en cappuccino in de vestigingen in Europa, Midden-Oosten en Afrika.

8 Mei 2010 Op deze dag wordt de eerste Fairtrade bruiloft gehouden. Gehuld in Fairtrade kleding zal het eerste Fairtrade bruidspaar hun ja woord geven.

December 2013 Ijsmaker Ben en Jerry’s is vanaf 2005 bezig Fairtrade producten in te voeren. Eind 2013 moeten alle ingrediënten, indien verkrijgbaar als Fairtradeproduct, gebruikt worden voor het ijs.

Dit is een bonusartikel uit Join Magazine. Wil jij meer uit Join lezen? Vraag snel een gratis abonnement aan en ontvang de nieuwe editie van Join op je deurmat!
Join is het gratis studententijdschrift over verre reizen, cultuur en de wereld. Deze keer: de Amazone special uit Brazilië en de allereerste column van Dennis Storm. Join ligt op 25 maart in de brievenbussen van abonnees en is vanaf dan ook verkrijgbaar op hogescholen, universiteiten en andere studentenlocaties.

Back To Top