skip to Main Content

Keurmerken onderzocht: Rainforest Alliance

Een serie artikelen over alle verschillende keurmerken op voedingsmiddelen.

Deze keer: het Rainforest Alliance-keurmerk.
Nog niet heel groot in Nederland, maar te vinden op producten uit gebieden met tropisch regenwoud.

Max Havelaar, Eko, Rain Forest Alliance, dit is slechts een greep van de opvallende logo’s op voedingsmiddelen. Maar alleen zo’n logo zegt jou, als consument nog niet waar het voor staat. Waarom zou je je weinige stufi-euro’s nou net aan deze (meestal duurdere) producten uitgeven? Daarom, een serie artikelen die duidelijk maakt waar welk keurmerk voor staat en waarom je nou net aan deze producten je geld uit zou moeten geven.

Na het Eko-keurmerk in het vorige artikel van deze serie, is deze keer het Rainforest Alliance keurmerk aan de beurt. Was het Eko-keurmerk te vinden op praktisch elk soort voedingsmiddel in de supermarkt, voor dit kenmerk komt een beperktere groep artikelen in aanmerking. Het is vooral te vinden op koffie, thee, chocolade en, misschien wel de bekendste in Nederland, de Chiquita bananen. Waar het logo voor staat en waar het vandaan komt, lees je hier.

Ontstaan
De Rainforest Alliance organisatie is opgericht in 1986 in de Verenigde Staten om de kap van het regenwoud te beperken. Ze zijn dus in opgericht om het regenwoud te beschermen en doen dat onder andere door de landbouw in deze gebieden milieu- en bosvriendelijk te maken. Hierdoor worden dus enkel producten uit regio’s met tropisch regenwoud gecertificeerd zoals bananen, thee, koffie, cocoa en citrusvruchten. Het keurmerk heeft zich ondertussen over de hele wereld verspreid en ook in Europa zijn er steeds meer producten met dit keurmerk te vinden.

Voorwaarden
Producten mogen het keurmerk dragen als ze voldoen aan de standaarden van het Sustainable Agriculture Network. Dit is een organisatie van diverse milieugroeperingen met veel kennis op dit gebied en zo standaarden op stellen. Of bedrijven hieraan voldoen wordt getest door Sustainable Farm Certification.

Er is een lijst van meer dan 200 eisen waaraan boeren moeten voldoen om het logo te kunnen dragen. Dit zijn eisen op het gebied van waterverbruik en -vervuiling, erosie, verminderde dreiging voor het milieu, bescherming van het leefgebied van wild en afvalhoeveelheden. Naast deze milieuaspecten is er ook aandacht voor het boerenbedrijf. Zo wordt de efficiëntie van boerderijen verbeterd en worden er minimum lonen en goede secundaire arbeidsvoorwaarden vastgesteld. Ook moeten boeren samenwerken met milieuorganisaties om de druk op het milieu te verminderen. Rainforest alliance biedt boeren geen prijsgaranties aan.

Producten
In Nederland is het keurmerk niet heel bekend en het komt nog maar in beperkte mate. Het verschijnt echter op steeds meer producten en op deze website kun je een lijst van alle bedrijven vinden. Als je zelf in de supermarkt loopt kun je het al vinden op de Chiquita bananen, en de Côte d’Ors Sensations.

Rainforest Alliance staat dus, zoals de naam al zegt, voor bescherming van tropische regenwouden. Dit doen ze door samenwerking met boerenbedrijven en aan hen specifieke eisen te stellen. Let eens op dit logo als je inkopen doet, want dit keurmerk geeft de tropisch regenwouden weer een kans.

Volgende keer, over ca. twee weken, in deze serie: Max Havelaar, keurmerk voor fairtrade producten

Back To Top