skip to Main Content

Morgen reikt Groene Zeepbel 2010 uit aan Shell

De studentenorganisatie Morgen heeft de Groene Zeepbel 2010 uitgereikt aan Shell. Afgelopen weken riep Morgen studenten op om hun stem uit te brengen voor de “beste greenwash campagne”. De uitreiking vond plaats tijdens de opening van de Inspiration Days te Eindhoven, waarna een pittig debat over greenwashen volgde.


Morgen – hét studentennetwerk voor een duurzame toekomst – heeft zaterdag 26 juni de Groene Zeepbel 2010 uitgereikt aan Shell. Afgelopen weken riep Morgen alle studenten van Nederland op om hun stem uit te brengen voor de “beste greenwash campagne”. De uitreiking vond plaats tijdens de opening van de Inspiration Days te Eindhoven, waarna een pittig debat over greenwashen volgde.

Het bestuur van Morgen had op basis van kritische rapporten van onder andere Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en Milieudefensie vijf bedrijven genomineerd die in aanmerking komen voor de Groene Zeepbel: Shell, Nuon, Aegon, Albert Heijn en BP. Elk van deze bedrijven zondigt zich in meer of mindere mate aan greenwashing en meet zichzelf een groener imago toe dan de praktijk laat zien. Morgen nomineerde Shell voor haar dubieuze affakkel praktijken in de Niger Delta, terwijl zij zich crossmediaal presenteert als zeer betrokken met de luchtkwaliteit.   

Meer dan 700 mensen brachten de afgelopen weken hun stem uit voor de “beste greenwash campagne”. Zij verkozen Shell tot het bedrijf dat zichzelf het meest succesvol als duurzaam profileert, terwijl dit niet blijkt uit de bedrijfsvoering. Met een miniem verschil van drie stemmen liet Shell haar concurrent BP achter zich. Albert Heijn, Nuon en Aegon verkregen respectievelijk de derde, vierde en vijfde plek.

Morgen stelt met deze award op een ludieke manier de kwalijke praktijk van greenwashing aan de kaak.  “De Groene Zeepbel moet worden gezien als een aanmoediging voor bedrijven om hun praktijken te beteren, of in ieder geval om de consumenten eerlijk te informeren over de gehanteerde bedrijfsvoering”, aldus Taco Nijssen, voorzitter van Morgen. “Want de consument heeft recht op eerlijke informatie”.

Hieronder is de uitreiking van de Groene Zeepbel award aan Shell te bekijken. Het was de tweede keer dat Morgen de Groene Zeepbel uitreikte. In 2008 ging de prijs voor de beste greenwash campagne naar E.ON voor haar zogenaamde “schone kolencentrale”. 

Lees alles over de genomineerden op www.studentenvoormorgen.nl/groenezeepbel

Back To Top