skip to Main Content

Romance tussen MVO en Barbara

Wat is MVO in de tassenwereld? Barbara, studente Commerciële Economie, schrijft op duurzamestudent.nl over haar stage. In dit eerste artikel in een serie schrijft ze hoe ze bij deze stage terecht is gekomen.

Het begon allemaal met mijn studie Commerciële Economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Door veel werkervaring in de modewereld (let op: ben geen modepopje, nooit geweest) leek mij het kiezen voor deze studie de logische stap. Ik ben namelijk in tegenstelling tot mijn studiegenoten mijn loopbaan iets anders gaan invullen. Eerst ging ik even wat rondkijken in de arbeidswereld en daarna kwam ik erachter wat de waarde van een diploma was.

Naarmate de studie vorderde en ik wat jaren ouder werd (begrijp me niet verkeerd, 29 jaar, maar vol energie) ging mij die focus op profit vervelen. Al die mooie termen zoals meerwaarde en USP’s waren uiteindelijk middelen om nog meer profit te genereren. Marketing is wel mijn eerste liefde dus de jacht op winst neem ik, zo gedwongen, op de koop toe.

Maar toen uit zeer onverwacht hoek; In februari dit jaar begon ik met mijn specialisatie in Commerciele Economie, een verdieping om duidelijker een eigen mening te ontwikkelen over het vakgebied en de verschillende theorieën en modellen die al bestaan. Tijdens het vakonderdeel marketing en innovatie, waarbij het belang van innovatie centraal stond, kwam er een discussie op gang over de innovatie van marketing alleen.  En toen was er serieus een gloeilamp effectje. Natuurlijk had ik hier eerder over gehoord maar nu kwam er in ons project aan bod dat wij als marketeers een verantwoordelijkheid hebben, een rol moeten innemen, zodat MVO zijn vol potentieel zal bereiken. Wij als nieuwe generatie zullen dit mee moeten nemen in strategisch beslissingen. De verantwoordelijkheid ligt bij ons. Toen werd die gloeilamp een bouwlamp die het juiste stukje in de gigantische wereld van commercie voor mij verlichtte.

Marketing maakt naar mijn mening een nieuwe evolutie mee. En is mijn scriptie wil ik een aanzet maken voor die evolutie waarbij er een balans komt tussen people, planet en profit zonder profit te benadelen en zonder in te spelen op het schuldgevoel van de consument. Het is nog onduidelijk en misschien wat te ambitieus van mij om te zeggen dat het antwoord op dit vraagstuk er komt te liggen maar ik zal zeker mijn best doen.

In mijn zoektocht naar de juiste onderneming die mij hierbij kan helpen stuitte ik met behulp van mijn docent op PARE b.v. Onderdeel van de DARA holding die op het gebied van tassen voor de vrouwen in het middensegment marktleider zijn. Juist deze onderneming was perfect voor mij. Wel een commercieel bedrijf met de focus op MVO maar, net als meerdere organisaties, met nog veel vragen. De uitdaging zit dan namelijk in de balans vinden tussen deze P’s zonder dat de consument de waarde van een tas voor zichzelf verliest.

Het was eng om mijn onderzoek te verkopen, omdat dit een opdracht was die niet klaar lag en waarbij het bedrijf nog geen beeld had. Maar Dhr. Hoving van Pare was gelukkig zeer enthousiast en zij laten mij merken dat ze er ook veel zin in hebben en dat ze benieuwd zijn naar mijn onderzoek. Wat wil een student, met dromen van en een carrière en een betere wereld nog meer?

Vanaf september is mijn blog te volgen op duurzamestudent.nl. Ik zal jullie maandelijks op de hoogte houden over mijn avonturen in de tassenwereld en stap voor stap uitleggen hoe ik op het antwoord probeer te komen.

Back To Top