skip to Main Content

Keurmerken onderzocht: UTZ CERTIFIED

Een serie artikelen over alle verschillende keurmerken op voedingsmiddelen. Deze keer: UTZ CERTIFIED. Dit keurmerk lijkt op Fairtrade en Rainforest Alliance, maar wat zijn de verschillen?

Max Havelaar, Eko, Rain Forest Alliance, dit is slechts een greep van de opvallende logo’s op voedingsmiddelen. Maar alleen zo’n logo zegt jou, als consument, nog niet waar het voor staat. Waarom zou je je weinige stufi-euro’s nou net aan deze (meestal duurdere) producten uitgeven? Daarom, een serie artikelen die duidelijk maakt waar welk keurmerk voor staat en waarom je nou net aan deze producten je geld uit zou moeten geven.

Koffie is een geliefde productgroep voor duurzame certificering, Fairtrade en Rainforest Alliance zijn enkele reeds besproken voorbeelden en ook  UTZ CERTIFIED, het keurmerk van dit artikel, is op koffie te vinden. UTZ is daarnaast ook te vinden op cacao, thee en palmolie. UTZ heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt, grote bedrijven als Mars en Chocomel hebben toegezegd enkel door UTZ gecertificeerde grondstoffen te gebruiken. Het keurmerk lijkt echter op de oudere keurmerken Fairtrade en Rain Forest Alliance. Wat biedt dit keurmerk als meerwaarde?

Ontstaan
UTZ is opgericht in 1999 door koffieproducenten uit Guatamala en de Ahold Coffee Company. In eerste instantie werd enkel koffie gekeurd, maar nu worden ook andere producten meegenomen. Het doel van het keurmerk is om voor alle producenten in de productieketen duidelijk te maken waar het product vandaan komt en hoe het geproduceerd is. Bedrijven van alle formaten kunnen gecertificeerd worden. Alle door UTZ gecertificeerde producten worden tijdens het gehele productieproces gevolgd waardoor een transparantere productieketen ontstaat.

Voorwaarden
Naast het bevorderen van transparantie worden ook de omstandigheden waaronder de producten worden geproduceerd op een vastgesteld niveau gegarandeerd. Dit wordt gedaan door een lijst van voorwaarden die is opgesteld op agrarisch, sociaal en milieukundig gebied. De producenten worden hier jaarlijks op gecontroleerd. Zo moeten boeren goed bijhouden welke pesticiden ze gebruiken, moet er een veilige werkomgeving zijn en moeten kinderen naar school kunnen. Ook moeten ze hun energie- en waterverbruik minimaliseren. De uitgebreide voorwaarden staan in de code of conduct.

Verschil t.o.v. andere keurmerken?
Het UTZ keurmerk vertoont veel overeenkomsten met de eerder besproken keurmerken Fairtrade en Rainforest Alliance. Er zijn echter wel degelijk verschillen, Fairtrade en UTZ hebben zelfs een document opgesteld om deze verschillen duidelijk te maken. Fairtrade richt zich vooral op kleinere boeren en een eerlijke prijs voor deze boeren. Rainforest Alliance heeft als hoofddoel  het beschermen van het regenwoud. UTZ heeft als doel minimumstandaarden voor de gehele productieketen te ontwikkelen en bevordering van transparantie. Bij het uitkiezen van het product is het dus aan de klanten om de overweging te maken wat ze het belangrijkst vinden.

Er zijn dus minimiaal drie verschillende keurmerken op koffie te vinden. Dan moet het vast mogelijk zijn in de supermarkt een lekkere koffie met keurmerk te vinden om zo een steentje bij te dragen aan een betere wereld.


Een aantal interessante en leuke links:
– Een artikel waarin een hele serie keurmerken die op koffie in de VS voorkomen worden besproken en vergeleken, waaronder UTZ CERTIFIED.
– Op de site van UTZ CERTIFIED proberen ze ook zelf uit te leggen wat het verschil (en de overeenkomsten) met Fairtrade zijn.
– Een koffietracer van de Albert Heijn, als je Perla of Euroshopper koffie drinkt kun je hier kijken waar je koffie vandaan komt.

Back To Top