skip to Main Content

De kop is eraf: MVO & Barbara II

Wat is MVO in de tassenwereld? Barbara doet op duurzamestudent.nl verslag van haar stage. In de eerste vier weken is ze vooral bezig geweest met het frustrerende van het afstuderen; het maken van een werkplan, afbakening en onderzoeksopzet. Belangrijkste vraag: wat is waardevol voor een klant?
Nou, de kop is eraf. Ik zit nu alweer in mijn vierde week van mijn afstudeerproject. Voor diegene die nog niet weten waar ik mee bezig ben zal ik het nogmaals kort herhalen; Ik studeer af op een onwijs mooie opdracht, bij een van de grootste tassenimporteurs van Nederland, die zich bevindt, in het hoge Noorden. Ik studeer Commerciële Economie en voornamelijk bestudeer je dan de rol van de marketingfunctie in een onderneming, met als doel; WINST. Nu ga ik onderzoeken op welke wijze ik de marketing een andere rol kan geven zodat People, Planet en Profit doelstellingen allemaal even waardevol kunnen zijn voor een onderneming.

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de waarschijnlijk, meest frustrerende taken van het afstuderen; het maken van een werkplan, afbakening en onderzoeksopzet. Idee?n vliegen over tafel, oortjes blazen stoom uit en de beentjes trillen zo langzamerhand het bureaublad van mijn werkplek weg. Ik vind dat zo’n domper. Ik denk echt, vooral met mijn onderzoek, dat marketeers hele creatieve mensen moeten zijn en dat moet je niet onderdrukken met een plan en structuur. Laat ons aan de slag gaan net als schilders. Lekker kliederen en kladderen en achteraf wel kijken hoe dat zo tot stand gekomen is.

Maar goed, ik wil wel een goed cijfer en ik wil iets betrouwbaars neerzetten, anders kan ik het zelf nooit uitvoeren.  Voor Paré BV is het een hele investering  om People en Planet doelstellingen te hebben. Zij willen al hun fabrieken BSCI-proof keuren en dat kost een flinke bom duiten. Dat moet terugbetaald worden, willen zij dit blijven doen. De verkoopprijs zal dan zeer waarschijnlijk omhoog moeten. Nu is het niet zo dat het uiteindelijke doel weer geld is, maar er moet wel brood op de plank komen.  Het verschil zit in de innovatie dat de People en Planet doelstellingen waarde kunnen hebben voor de klant, zodat MVO investeringen in de toekomst ook mogelijk zijn.

Waar ik nu heel veel over nadenk is; Wat is dan waardevol voor de klant? In het algemeen kan je zeggen dat een klant wil betalen voor een tas, wanneer die tas iets voor haar (tuurlijk gaan we uit van de vrouw) oplevert. Wat het oplevert noemen we de voordelen. Hoe meer voordelen, hoe meer inspanning er voor over is.  Met andere woorden; hoe meer voordelen, hoe meer zij bereid is te betalen of hoevaker zij bereid is te kopen. Zijn de voordelen hoger dan de inspanning, dan is de klant tevreden. Mijn onderzoek gaat om die reden voornamelijk uitzoeken wanneer een MVO bedrijfsvoering voor een klant pas echt waardevol is, waardoor zij Paré kiest en niet de concurrent die iets goedkoper is.

Wat al een gegeven is, is het feit dat een merk waarde kan toevoegen aan de voordelen van een product. Marketingcommunicatie kan het merk namelijk helpen die toegevoegde waarde uit te dragen. Dan praten we over merkmeerwaarde. De People en Planet doelstellingen moeten dus zichtbaar worden voor de klant en merkmeerwaarde uitdragen. Hierdoor kan de onderneming haar People, Planet en dus ook Profit doelstellingen naleven en haar klant tevreden houden.

Omdat de organisatie voornamelijk richt op retailers en grootwinkelbedrijven (B2B) ga ik deze merkenstrategie proberen toe te passen op het corporate brand. Om die reden ga ik een fieldresearch uitvoeren onder alle afnemers met het doel; achterhalen wat voor hen waardevol is. Maar dan moet ik wel zorgen dat ik geen sociaal wenselijke antwoorden krijg. Het is is noodzaak dat ik achterhaal of het wel echt waardevol kan zijn voor de consument. Als je vraagt, “vindt u de planeet en haar mensen belangrijk?” Dan zegt iedereen natuurlijk volmondig;  Ja! Maar ze moeten wel willen betalen. Anders heeft niemand er wat aan. Not even the People and the Planet.  Binnenkort zal ik ook de uitslagen van dit onderzoek met jullie delen. Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer. 

Back To Top