skip to Main Content

De Groene Sint is succesvol!

Lieve Sinterklaas, ik zou dit jaar graag een duurzame chocoladeletter krijgen. Ik heb gelezen dat deze op heel veel plaatsen te koop zijn en ook gewoon lekker zijn. Het liefst zou ik er een van pure chocolade krijgen.

De dagen worden korter en het kwik daalt. Ondertussen is de trouwe Sint met zijn pieten al weer in het land en staan de schoentjes weer voor de schoorsteen. Vol smart wacht het land weer op wat de Sint dit jaar zal geven. Een ding weten we al zeker, de kans om een duurzame chocoladeletter van de goede Sint te krijgen is een stuk groter dan vorig jaar!

Een aantal jaar geleden begon Oxfam Novib een campagne voor duurzame chocolade(letters) met zijn groene Sint. Het bleek dat vorig jaar slechts 15% van de chocoladeletters duurzaam waren en dat stelde de Sint diep teleur. De groene Sint voerde effectief campagne, want aan het eind van het jaar beloofden de supermarkten in 2012 enkel nog eerlijke en duurzame chocoladeletters te verkopen.

En die beloftes lijken ze na te komen: dit jaar is maar liefst 95% van de chocoladeletters al eerlijk. Dat wil zeggen dat ze gecertificeerd zijn, merendeels met een Fairtrade of UTZ Certified kenmerk. Deze vereerlijking geeft niet alleen de ontvanger van het cadeau plezier, maar kan ook het leven van een heleboel mensen in landen die de Sint niet bezoekt een stukje gemakkelijker en beter maken.

Het kan dus wel, als consument of niet-overheidsgebonden organisatie veranderingen teweeg brengen in de supermarkt of industrie. Als het niet lukt via wetten en regelgeving, kan de consument er zelf voor zorgen dat er toch iets veranderd. De consument kan zo laten zien dat ze ook duurzame en sociale aspecten belangrijk vinden.

En die laatste paar letters die nog niet eerlijk zijn? Die worden scherp in de gaten gehouden door de Groene Sint: “Volgend jaar kom ik gewoon weer, en dan ga ik nog eens navragen of ze hun afspraken ook allemaal nakomen,” zegt hij resoluut.

Dus vraag de sint op je verlanglijstje vooral om een duurzame chocoladeletter, die moet de Sint kunnen vinden. Daarnaast kan de Sint tegenwoordig ook steeds meer andere duurzame schoencadeaus vinden. Dus: “Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht, want …”

Wil je meer lezen over duurzame chocolade(letters), lees dat het rapport van Oxfam Novib. Uit dit rapport zijn tevens de bovengenoemde cijfers gehaald.

Wist je verder dat de campagne de Groene Sint beloond is met een bronzen Effie award, een belangrijke communicatieprijs in Nederland?

De Groene Sint heeft zelfs zijn eigen Hyves, waar je je kunt aansluiten om de Groene Sint te helpen. De Groene Sint afbeelding is tevens afkomstig van deze hyves.

Bron afbeelding

Back To Top