Club van 30: “Er is elke dag wel weer duurzaam nieuws!”
Het is tijd voor het bedrijfsleven om daadkrachtig te zijn met duurzaamheid! De nieuwssite van de Club van 30 geeft inspirerende voorbeelden. We namen een kijkje op de redactie.
Projectbureau Club van 30 heeft sinds september 2009 de missie om het bedrijfsleven duurzamer te maken, en daarmee ons land sneller te verduurzamen. Met als motto: “hands-on sustainability” , oftewel “doen”! Er wordt immers al genoeg gepraat over duurzaamheid – tijd voor het bedrijfsleven om daadkrachtig te zijn. De nieuwssite van de Club van 30 geeft daarom inspirerende praktijkvoorbeelden.
Nee, de Club van 30 is geen oude-grijzaardsraad met 30 leden. Integendeel. De ”30” in de naam staat voor de generatie 30’ers van nu, die het verschil kunnen maken. Zij zijn ervaren genoeg om te handelen maar nog jong genoeg om te dromen, en de noodzaak van duurzaamheid in te zien. Aan het projectbureau Club van 30 nemen bedrijven deel die organisaties representeren die best-in-class zijn in hun specialisme op het gebied van duurzaamheid.
De kleine club enthousiaste ondernemers maakt samen met haar grote 30’ers-netwerk van duurzaamheid- experts ontwerpen voor een duurzame bedrijfsvoering. En daar blijft het niet bij: ze laten die plannen ook uitvoeren. “We begeleiden bedrijven bij het vertalen van hun ambities en strategieën op papier naar concrete uitvoering – iets waar ze in de praktijk vaak mee worstelen”, legt directeur Yoeri van Alteren uit. Zo werkt de Club, gevestigd in hartje Amsterdam, aan een pilot voor een duurzaam binnenstedelijk distributiesysteem en helpen ze de organisatie van Lowlands op hun weg naar een duurzame bedrijfsoperatie. Van Alteren: “Onze ambitie is om een cultuuromslag te realiseren in het Nederlandse bedrijfsleven: dat duurzaam ondernemen straks de enige weg is naar economische groei. Pas als elke ondernemer duurzaam draait, zijn we klaar.”
Teun van der Laan is eindredacteur van de C30 nieuwssite, waarmee het bedrijfsleven up to date gehouden wordt met het laatste duurzame nieuws: “Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen hielden we al goed het nieuws bij. Toen bedachten we dat we dat nieuws gelijk wel konden verspreiden, om zo nog meer mensen te inspireren. Met branchspecifieke cases kunnen we bedrijven laten zien wat duurzaamheid voor hun bedrijfsprocessen kan betekenen.”
Naast een dagelijkse update van duurzame ontwikkelingen maakt de redactie korte filmpjes en laat ze duurzame ondernemers aan het woord . Vooral onderwerpen als energie, innovatie en wetenschap zijn populair, merkt stagair Casper Wolfert op. Welk soort artikelen het meest gelezen worden, is moeilijk te zeggen meent hij. “Die gaan over heel uiteenlopende onderwerpen als de H&M, gratis zonnepanelen, betere batterijen of waterkracht”. Ook worden de filmpjes goed bekeken, de Twitter goed gevolgd en heeft de nieuwssite zo’n 65% terugkerende bezoekers. Teun van der Laan: “dat is wel het grootste compliment dat je als redactie kunt krijgen.”
Persoonlijk vindt Teun van der Laan ontwikkelingen op het gebied van batterijen het meest interessant: “Opslag van energie is een belangrijk probleem, waar nog te weinig aan gedaan is – 100 jaar geleden had de elektrische fiets een even grote accu als die van nu. Het is namelijk nooit nodig geweest. Fossiele brandstoffen verbranden was gewoon makkelijker: voor de energie van 1 liter benzine is een 15x zo grote accu nodig. Maar als we met duurzame energiebronnen energie willen opslaan hebben we toch echt efficiëntere accu’s nodig. Nu pas komt daar vraag naar. Met efficiëntere (en dus waarschijnlijk ook kleinere) batterijen zullen we bovendien minder chemicaliën en schaarse grondstoffen nodig hebben om ze te produceren.”
Maar kan de technologie dat wel oplossen? Van der Laan is positief: “Oplossingen komen we vaak tegen in de natuur. Kijk maar naar olie, waar gigantische hoeveelheden energie in samengeperst zit. Er is nog zoveel mogelijk, als we maar besluiten om ervoor te gáán. Hoge investeringen vormen nu vaak nog een drempel, uiteindelijk draait toch alles om geld. Maar op een gegeven moment zal ’t ook financieel uitkunnen. De terugverdientijd van zonnepanelen bijvoorbeeld wordt steeds korter, en met een zonneboiler op je dak kun je gratis zo lang douchen als je wilt. We moeten mensen dan ook meer de voordelen voor hen laten zien van die investeringen”.
Bedrijven zullen volgens Van der Laan uiteindelijk ook wel moeten omschakelen, omdat de consument erom vraagt: “Steeds meer mensen willen ecologischer leven. Denk maar aan de opmars van fairtrade- en bioproducten. Daarnaast is het als ondernemer ook gewoon leuk om met duurzaamheid bezig te zijn! Innovatie en nieuwe kansen, bezig zijn met waardecreatie… dat geeft toch een veel beter gevoel dan alleen maar geld verdienen?”
Duurzaamheid is booming en de ontwikkelingen volgen zich in een razend tempo op. Dat merk je wel als je de Club van 30 volgt. Voor Van der Laan ligt is het zelfs al bijna niet meer bij te houden. “Elke dag kunnen we weer kiezen uit heel veel duurzaam nieuws met een tastbaar businessvoordeel!”
Stagelopen bij de Clubvan30? Check de laatste vacature.