skip to Main Content

IJs en Zopie: h’eerlijke winkel met een bijzonder randje

In een van de oudste straatjes van Utrecht, de Twijnstraat, zit IJs en Zopie. Je kunt er het hele jaar terecht voor ijs met natuurlijke ingrediënten. Aan dit  duurzame zaakje zit een bijzondere kant: het wordt volledig gerund door studenten van roeivereniging Orca.


In een van de oudste straatjes van Utrecht zit IJs en Zopie. Je kunt er het hele jaar terecht voor ijs met natuurlijke ingrediënten. Aan dit  duurzame zaakje zit een bijzondere kant: het wordt volledig gerund door studenten van roeivereniging Orca.  Roeien, studeren en ondernemen? Maykel van Miltenburg (20), zelf student en werkzaam bij IJs en Zopie vertelt over deze verrassende manier van ondernemen:

Wat is de link tussen een ijswinkel en een roeivereniging?  

“Voorheen werd deze winkel gewoon door een manager gerund, maar een aantal jaar geleden is het overgenomen door studenten. Pieter, de eigenaar,  is hetzelfde gebleven.  Hij zei: ‘’jongens  jullie mogen alles doen. Het enige wat ik doe is een factuur verzenden.’’  Pieter is een oud Orcaan die via via in contact is gekomen met een huidig lid van Orca. Zo is de commissie eigenlijk ontstaan.”

In hoeverre spelen duurzame producten een rol in deze winkel?

“Wij hebben een ideaal om zoveel mogelijk biologisch en duurzaam te willen zijn. Dat is de grote insteek; wij willen hier over honderd jaar nog steeds zijn. Duurzaamheid, biologische producten dat speelt bij ons een hele grote rol. Al het ijs wordt bijvoorbeeld van zoveel mogelijk biologische producten gemaakt. We gebruiken melk van eigen bodem en het ijs wordt in Nederland gemaakt.”

Waar halen jullie die producten vandaan?

“Het ijs wordt ergens in Noord-Brabant gemaakt. Van een specifiek streekproduct is geen sprake maar wij en de klanten zijn gewoon zo fan van het ijs dat we die afstand voor lief nemen, ook al is het dus iets slechter voor het milieu.  Niet- ijs producten zoals chocolade en koffie halen we bij de biologische groothandel.  Verder wordt ons ijs gemaakt door onze ijsmeester Wilbert. In totaal zijn er twintig ijsmeesters in Nederland en daar is hij één van. “

Hoe word er gewerkt bij Ijs een Zopie?

“We zijn officieel een winkel maar mensen kunnen hier ook rustig zitten met een kopje koffie of ijsje. We werken hier met tien man en het is allemaal heel informeel. Bovendien  zijn we  vrienden van elkaar. Die informaliteit en de sfeer is echt de kracht achter de winkel. Het is voor ons begonnen als een leuke commissie, maar het ideaal dat Pieter had is vooral duurzaamheid en het werken met organische producten. Dat is heel belangrijk: naast dat we dus van ijs houden willen we ook iets doen voor de wereld. Naar aanleiding van het veertigjarig bestaan van Orca wilden we ijs met Orca kleuren: een lichtblauw kleurtje  kan dan dus niet, dat zit bomvol kleurstoffen. We zijn daar heel stug in, mede doordat onze baas daarin heel strikt is. Verder gaat er van de winst  zo’n  50% naar Orca. Met dat bedrag mogen wij doen wat wij willen.
Ongeveer eens in de twee weken hebben we een vergadering. Ideeën worden besproken en afspraken worden gemaakt. Recente gebeurtenissen zijn het installeren van een koffiebar, het bezorgen van de NRC en het opzetten van de kerstmarkt.
Mensen zijn lui, die hebben ondersteuning nodig. Zo’n vergadering is wel echt nodig om dingen gedaan te krijgen. De voorzitter neemt tijdens zo’n vergadering het voortouw en houdt het overzicht, maar het is niet zo dat we elkaar continu op de vingers tikken.”

Wat doen jullie met de winst?

“De winst voor Orca gaat vooral op aan het onderhoud van de boten, in die zin werken wij ook daar duurzaam.  Maar verder doen we ermee wat we maar willen. We willen wel heel  graag winst maken. Nu lukt dat redelijk, maar een goede zomer is natuurlijk altijd beter.  Voor IJs en Zopie hebben we nu één project afgerond, dat was een eigen bakfiets. Omdat de winkel nog niet heel lang bestaat zijn andere projecten nog  niet ver uitgewerkt.
We gebruiken de winst eigenlijk voor nieuwe, leuke dingen: bijvoorbeeld evenementen.  Een leuk evenement was onlangs de kerstmarkt: het is dan super druk hier in de straat met allemaal kraampjes en daar doen wij dan aan mee. Onlangs hebben we hier ook crêpes staan maken, dat was een groot succes!”

Jullie zijn ook in de winter geopend. Hoe zorg je dan dat er toch klanten blijven komen?
“Nou bijvoorbeeld door wat ik net zei, zo’n  kerstmarkt waar wij aan meedoen. Maar we verkopen ook echte winterproducten in de winkel. Vorig jaar hadden we stamppotten to-go en nu proberen we crêpes uit.  Reclame is ook belangrijk: ik hou Facebook en Twitter voor de zaak bij en onlangs heb ik een flyer ontworpen die we hier in de winkel en in de buurt zullen ophangen.”

meer informatie? www.ijsenzopie.nl

 



Back To Top