skip to Main Content

Keurmerken onder de loep: MADE-BY

Als consument word je tegenwoordig bijna verblind door keurmerken. Deze logo’s moeten de consument helpen bij hun keuze voor producten die bijdragen aan milieu, dierenwelzijn, arme boeren of combinaties hiervan. Soms is het moeilijk kiezen… Deze rubriek legt iedere twee weken een keurmerk onder de loep. Deze week: MADE-BY

MADE-BY is het hippe blauwe knoopje dat aangeeft dat de kleding waar het aan vast zit duurzaam is. Dat is in het kort wat de internationale organisatie over zichzelf zegt. Met de certificering denk je dus een “goed” product in handen te hebben. Maar is dat wel zo?

Minpunten

MADE-BY heeft namelijk geen criteria voor zijn merken. Het voornemen om de sociale (arbeidsomstandigheden) en milieu (biologisch of gerecycled) kant van het merk te verbeteren, is genoeg om opgenomen te worden. De criteria worden niet regelmatig geactualiseerd en per productgroep opgesteld. Daarnaast wordt het label, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fair Wear Foundation, niet extern gecontroleerd.

Pluspunten

Is er dan helemaal niets goed aan dit label? Dat is te kort door de bocht. De bedrijven worden wel jaarlijks gescreend op hun vooruitgang. Ook heeft de website een handig track & trace systeem. Met de invoering van de speciale code kun jij als consument precies zien waar jouw product vandaan komt. Helaas werkt dit nog maar voor een paar merken. Ook heeft elk merk een scorecard, zodat je precies ziet op welke criteria jouw merk goed scoort, en waar er nog wat verbeterd kan worden.

Kort over MADE-BY

MADE-BY is opgericht door NGO Solidaridad – ook wel bekend van Max Havelaar, het Oké fruit, Kiyuchi en UTZ Certified – en is actief in Nederland (2004), Duitsland (2008) en het Verenigd Koninkrijk (2009). De lijst met merken die het blauwe knoopje mogen dragen is niet kort. Voor een overzicht van alle 36 merken, kijk op de website van MADE-BY. En dit filmpje geeft jou een mooi beeld van het verhaal en de impact van het label.

Conclusie

Het lijkt er dus op dat in eerste instantie elk merk zich wel kan aanmelden voor het MADE-BY label. Er zijn geen harde criteria als het gaat om percentages. Maar om het label te behouden is wel degelijk verbetering nodig. Ook zorgen ze voor transparantie van merken. En dat is belangrijk als je als consument een bewuste keuze wil maken.

Back To Top