skip to Main Content

Filmrecensie: The End of Poverty

Films over duurzaamheid, er bestaan er veel van. Maar welke film is het nou echt waard om bekeken te worden? Marjan zoekt het voor je uit met iedere twee weken een splinternieuwe filmrecensie. Deze week: The End of Poverty.

Film: The End of Poverty

Hier online te bekijken.

Zomaar wat feiten uit deze film:

– 16.000 Children die each day as a result of hunger or hunger related diseases.
– 1% of the world’s wealthiest people own 32% of the world’s wealth.
– Less than 25% of the world population uses over 80% of the world’s resources while creating 70% of its pollution.
– 1 billion of the world’s population is living on less than 1$ a day; 162 million of those people live on less than $0.50 a day.
– 1/3 of the world population has no access to clean drinking water.

In een heldere opsomming wordt de wereldgeschiedenis geschetst in het licht van de huidige wereldwijde armoede. Van het kolonialisme, tot de industrialisering, tot het neoliberalisme en het kapitalisme. Alles komt voorbij en aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt de relatie duidelijk gelegd met hedendaagse armoede. Dit is geen film waar je even gemakkelijk voor gaat zitten; maar wel een film die iedereen moet zien die geïnteresseerd is de hedendaagse vraagstukken van groeiende wereldwijde ongelijkheden tussen arm en rijk. De film laat zien hoe groot en complex het armoede vraagstuk is; hoewel het niet echt met een oplossing komt. De vraag is natuurlijk ook; is er één oplossing? Een belangrijk punt wat er wel uitkwam is dat veel mensen niet bezig zijn met leven, maar met overleven. Voor hun is milieu en duurzaamheid (waar wij ons hier sterk voor maken) geen prioriteit. Of zij al dan niet met hun activiteiten vervuiling veroorzaken doet voor hun dan ook niet ter zake, duurzaamheid en MVO zijn klaarblijkelijk iets van de rijken die de tijd en de capaciteit hebben om daarover na te denken.

Back To Top