Puur & Eerlijk
Een tijd geleden schreef Duurzame Student over de productenlijn Puur & Eerlijk van Albert Heijn. Uit dit artikel bleek dat er een paar opmerkelijke verschillen zitten tussen de keurmerken die op de producten staan. Zo droegen twee bijna identieke pakken yoghurt verschillende keurmerken: het ene pak kreeg drie sterren van de Dierenbescherming, het andere pak niet. Wat heeft Albert Heijn hierover te zeggen?
Na een lang telefoongesprek met de klantenservice van Albert Heijn kom ik niet veel verder. Ik word vooral vaak en lang in de wacht gezet, wachtend op iemand van een andere afdeling die daar ‘vast veel meer over kan vertellen.’ Na meerdere malen proberen over een langere tijd krijg ik via de klantenservice weinig los. Er is zelfs een medewerker die simpelweg verklaarde geen flauw idee te hebben waarom de pakken verschillende keurmerken hebben. Eindelijk een oprecht antwoord, na alle ontwijkmanoeuvres van andere klantenservicemedewerkers.
Uiteindelijk heb ik een medewerker zover dat ze mijn klacht doorstuurt naar de leverancier die antwoord kan geven op mijn vraag. Er zou een paar dagen later contact met me worden opgenomen. Weken hoor ik niets en na herhaaldelijk bellen blijkt dat mijn contactgegevens verkeerd genoteerd zijn. Maar er is eindelijk een antwoord op de vraag die al weken door mijn hoofd speelt: wat is het verschil tussen het ene en het andere pak yoghurt? Albert Heijn komt met de volgende verklaring: ‘In principe mag op alle producten een keurmerk van de Dierenbescherming staan. Helaas is dat op het product Puur & Eerlijk biologische milde yoghurt appel-kaneel nog niet. Daar hopen we spoedig verandering in te brengen.’
Een weinig bevredigend antwoord. Het legt niet uit waarom het ene pak verschilt van het andere. Daarnaast maakt het niet duidelijk hoe keurmerken worden afgegeven. Het is een gemiste kans dat Albert Heijn niet concreet vertelt hoe de verdeling van keurmerken in zijn werk gaat aan de consument, dat zou het vele malen makkelijker maken de juiste producten te kiezen.