skip to Main Content

Universiteit Maastricht wint Sustainabul 2012

Op zoek naar duurzame merken? Dan weet je dat je bij Rank a Brand terecht kan. Maar hoe zit dat met universiteiten? Onderzoeksorganisatie Rank a Brand zocht het samen met studentenorganisatie Morgen uit.

Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek ging Duurzame Student met een delegatie van de twee partijen op pad. Directeur communicatie Jeanine Gregersen van Universiteit Maastricht had de eer de Sustainabul 2012 te ontvangen.

“Alleen mogelijk dankzij studenten”

Morgen-voorzitter Hilde Zevenbergen overhandigde de bul samen met de eindcijferlijst. Met een score van 12 uit 24 punten kwam Universiteit Maastricht als beste uit het onderzoek. “Dit hadden wij niet kunnen bereiken zonder de inzet van de studenten van Green Office,” vertelt de zichtbaar trotse Gregersen.

Duurzaam én transparant

Sabina Gietema, projectleider Sustainabul, over het onderzoek: “Wij hebben de 14 universiteiten die Nederland telt beoordeeld op wat zij aan duurzaamheid doen. Hiervoor gebruiken wij de stukken die de instellingen naar buiten brengen.” Niet alleen het duurzaamheidsbeleid van de universiteit heeft bijgedragen aan de Sustainabul. Ook de transparatie over de resultaten, iets waarvoor Rank a Brand zich sterk maakt, scoort punten.

Noodzaak Sustainabul

Maar waarom dit onderzoek? “Jongeren in de leeftijd 18-25 jaar is een groep waarbij wij een duurzamere gedragsverandering willen teweegbrengen,” legt Lilian Seine van Rank a Brand uit. “Met de campagne Rank your Style, waarvan de Sustainabul een onderdeel is, bieden wij die jongeren handvatten. Zonder de financiële steun van SBOS hadden we dit niet kunnen doen.”

En hogescholen dan? Die komen in 2013 ook aan bod. Het is dus afwachten hoe het gehele voortgezet onderwijs volgend schooljaar scoort. Wil jij als student nu al iets doen? Check dan deze actie van Doenersnet.
 
Onze redacteur Cedric deed verslag via dit filmpje.

Back To Top