skip to Main Content

Heineken op weg naar duurzaamheid

Bier wordt steeds groener. Uit onderzoek van RankaBrand in 2011 bleek al dat Grolsch het best scoorde op duurzaamheid en transparantie. De nummer 7, Heineken, maakt ook haar stappen.

Uit het duurzaamheidsverslag van 2011 valt te concluderen dat Heineken steeds efficiënter met water en energie omgaat. “In de laatste drie jaar heeft onze scherpe focus op energie- en waterefficiëntie een grote impact gehad op onze brouwerijen over de wereld,” aldus Marc Gross, Chief Supply Chain Officer.

Minder water- en energieverbuik

Voor 2020 heeft Heineken de doelstelling om het waterverbruik per hectoliter bier met 33 procent terug te dringen tot 3,7 hectoliter. En dat gaat goed. In 2011 wist Heineken het waterverbruik te verminderen van 4,5 hectoliter per hectoliter bier naar 4,3 hectoliter. Daarnaast is de energie-efficiëntie is verbeterd. “We mikken erop om onze directe en indirecte CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen in onze brouwerijen terug te dringen naar 6,4 kilogram per hectoliter (in 2020) van 10,4 kg per hectoliter in 2008,” aldus Gross.

Verbeteringen

Toch zijn er verbeterpunten, bijvoorbeeld op het gebied van groene energie en het verwerken van niet-recyclebaar afval.

Help Heineken en win $ 10.000,-

Ook wanneer het aankomt op verpakkingen kan er nog wat verbeterd worden. Hiervoor heeft de bierbrouwer een ontwerpwedstrijd opgericht. Iedereen kan zijn ideëen op het gebied van het recyclen en opnieuw gebruiken van verpakkingsmateriaal, nieuwe verpakkingen en transport indienen op het online platform Ideas Brewery. Het beste idee verdient $ 10.000,-.

Bron: Club van 30

Back To Top