skip to Main Content

Apple vergroent eerste datacenter V.S.

Apple staat bekend als hét merk voor mediaverslaafden en -professionals. Maar Apple staat ook bekend om zijn omstreden beleid als het aankomt op duurzaamheid. Dat leverde kritiek op van Greenpeace.

Apple staat bekend als hét merk voor mediaverslaafden en -professionals. Maar Apple staat ook bekend om zijn omstreden beleid als het aankomt op duurzaamheid. Dat leverde kritiek op van Greenpeace.

Apple staat bekend als hét merk voor mediaverslaafden en -professionals. Maar Apple staat ook bekend om zijn omstreden beleid als het aankomt op duurzaamheid. Dat leverde kritiek op van Greenpeace.

Deze kritiek heeft Apple ter harte genomen. The Guardian laat weten dat het mediaconcern dit jaar zijn belangrijkste serverpark in de Verenigde Staten op groene stroom wil laten draaien. Om dit te realiseren koopt het concern materialen dichtbij het data center in North Carolina om zonnepanelen te plaatsen. Jaarlijks wordt dan 84 miljoen kWh opgewekt. Op de lange termijn zullen alle drie van Apple’s datacenters kolen-vrij opereren.

Greenpeace is natuurlijk heel blij met deze switch. “Apple’s bekendmaking is een groot teken dat Apple zijn honderduizenden klanten, die vragen dat hun iCloud met groene energie in plaats van vervuilende kolen wordt ondersteunt, serieus neemt,” zegt  Gary Cook, International senior IT analyst van Greenpeace.


De fans zullen ook enthousiast reageren op deze zet. Met de campagne ‘Green your Cloud’ streken ze onder andere bij Google, Yahoo en Facebook – voorlopers – en Apple, Amazon en Microsoft neer. Zo deelden actievoerders gekleed als iPhones flyers aan voorbijgangers en werknemers uit en projecteerden ze tweets op de gevel. Zo blijkt maar weer dat je als consument met jouw portemonnee en via social media zeker wel de macht hebt.

Foto: walknboston via Flickr

Back To Top