Grolsch groenste bier
Grolsch is het duurzaamste biermerk. Dat liet Rank a Brand vandaag weten. In het kader van de Duurzame Dinsdag introduceert de duurzame vergelijkingswebsite de Rank a Brand Award, waarbij Grolsch dus de prijs in de categorie bier wint.
Groen, groener… Grolsch
Het was spannende nek-aan-nek race, want ook Bavaria (2e plek) streed hard om de Rank a Brand Award te winnen. Op de voet gevolgd door Gulpener (3e plek), dat bekend staat om de ingrediënten afkomstig van duurzame landbouw uit het Limburgse Land. Bavaria heeft de minste CO2-uitstoot per gebrouwen biertje en verbruikt het minste water (3,3 glazen water per glas bier). Grolsch blijkt de beste allrounder en pakte op verschillende onderdelen mooie punten. Hiermee prolongeert het biermerk uit het Oosten van het land zijn titel van vorig jaar; Grolsch staat opnieuw bovenaan de ranglijst als het ‘groenste biertje’ van Nederland.
Waarom scoort Grolsch zo goed?
Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand, legt dit uit:
“Als we ons enkel richten op de Nederlandse brouwerijen van Heineken, zou de score hoger zijn. Rank a Brand kijkt echter naar het merk als geheel, dus ook naar internationale prestaties als het een internationaal merk betreft. En die prestaties zijn lager, al laat Heineken in het buitenland in toenemende mate verbeteringen zien.’ ‘Bijna alle onderzochte biermerken stellen informatie over hun duurzaamheid beschikbaar, meestal met kraakheldere cijfers over de voortgang. Dit is niet voor niks, het Nationale Bieronderzoek van afgelopen voorjaar toont aan dat zeker de helft van de bierdrinkers duurzaamheid belangrijk vindt’. ‘Verpakkingen dragen bij aan een fors deel van de milieubelasting van bier. We zien al mooie voornemens en de biermerken tonen de eerste initiatieven, zoals de lichtere kroonkurk bij Grolsch. Wij voorspellen dat dit punt de komende jaren veel aandacht gaat krijgen.”
Natuurlijk is Grolsch blij met deze uitslag na de complimenten naar aanleiding van de bierranking in het voorjaar. Zo ook Tom Verhaegen, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch:
“We zien het als een enorme waardering voor ons werk dat we dit jaar wederom door Rank a Brand zijn uitgeroepen tot groenste biertje van Nederland. Toch zijn we er nog lang niet. Onze doelstellingen voor 2015 zijn scherp. Maar we gaan ervoor en deze uitslag is geweldige aanmoediging!”
Biermaand
De hele septembermaand volgen op hun website, twitteraccount en facebookpagina nieuwtjes, tips en weetjes over duurzaamheid bij de verschillende biermerken. Alles wat je ooit hebt willen weten. Tip 1: hou RankaBrand.nl in de gaten.
Meer awards op komst
De komende maanden kun je Rank a Brand Awards verwachten in de sectoren Telecom, Schoenen, Chocolade en Supermarkten. Zouden Hollandse oermerken Verkade en Albert Heijn ook in 2012 bovenaan hun ranglijsten staan? Steekt straks een van de providers van mobiele telefonie en internet zijn kop uit boven de grote schare B-scores in de huidige ranglijst? En is er ook een schoenenmerk dat groen én eerlijk produceert? De komende maanden weten we het!
Meer info over hoe Grolsch scoort check je natuurlijk Rank a Brand!