Uitgever De Telegraaf koploper duurzaamheid dagbladen
De Telegraaf en Spits van uitgever Telegraaf Media Groep staan bovenaan de duurzame ranglijst van de 10 grootste kranten van Nederland. 2 titels scoorden het hoogst haalbare A label: Ode Magazine en De Betere Wereld. Daarna volgen Elsevier en Salt Magazine met een B label.
Dat blijkt uit onderzoek naar de duurzaamheid van 10 kranten en 26 tijdschriften, dat is uitgevoerd door Rank a Brand. Criteria van het duurzaamheidsonderzoek zijn onder andere het gebruik van milieu-gecertificeerd papier en het beperken van CO2-uitstoot.
Vooruitgang geboekt
De Telegraaf Media Groep publiceert sinds 2010 haar CO2-voetafdruk en slaagde erin de CO2-uitstoot met een kwart terug te brengen. Ook is TMG gebruiker van groene stroom en heeft MVO-afspraken met haar leveranciers vastgelegd. TMG steeg hierdoor naar een C label. Wel is er verbetering mogelijk met het gebruik van verantwoord papier. Het Financieel Dagblad staat op de tweede plaats, door het gebruik van uitsluitend FSC gecertificeerd papier. De overige kranten blijven achter omdat de uitgevers geen beleid voor MVO inzichtelijk hebben gemaakt.
Mannenbladen lijken duurzamer dan vrouwenbladen
Binnen de tijdschriftenbranche ziet Rank a Brand een grote verschuiving in het gebruik van verantwoord papier. Van de 26 onderzochte tijdschriften gebruikt nu ruim een kwart van de titels gecertificeerd papier en communiceert daarover. Dat geldt ook voor de populaire tijdschriften Quote, Vrij Nederland en Voetbal International. De Groene Amsterdammer scoort daarentegen helemaal geen punten, omdat het opinieblad niet duidelijk communiceert over het gebruik van milieu gecertificeerd papier, noch of er beleid is om CO2-uitstoot te beperken. Ook Playboy en internationale glossy’s als Vogue en Glamour scoorden geen punten en krijgen een E label.
Opvallend is dat de vrouwenbladen van Sanoma achterblijven. “Dat Sanoma hierover weinig concreets communiceert is opvallend, omdat de marktleider van vrouwenbladen – zoals Libelle, Viva en de Linda – wel voorop wil lopen als het gaat om People, Planet en Profit. Het bedrijf maakt geen CO2-voetafdruk bekend en er wordt geen concrete informatie gegeven over het aandeel verantwoord papiergebruik. Informatie over duurzaamheid zou gemakkelijk toegankelijk moeten zijn voor consumenten om een verantwoorde keuze te kunnen maken”, aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.
Over Rank a Brand
Het bladenonderzoek is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken. Kijk voor de hele ranking van de media hier.