Jongeren geven de voorkeur aan duurzame merken
Uit recent onderzoek van Rank a Brand blijkt dat 56% van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar het belangrijk vindt om meer groene en eerlijke producten te kopen. Veel jongeren weten echter niet goed waar ze op kunnen letten tijdens hun koopgedrag en hebben uiteenlopende meningen over wat duurzaamheid inhoudt.
Wat is duurzaam
“Het is goed om te zien dat het thema duurzaamheid zo breed leeft onder jongeren. En dat dit net zo belangrijk is voor laag- als hoogopgeleiden, in tegenstelling tot oudere consumenten. Wel is er nog veel werk te doen om dit te om te zetten in duurzaam handelen. We zullen ons blijven inspannen om onze duurzame ranglijsten bij deze doelgroep onder de aandacht te brengen.” aldus Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand.
Rank a Brand definieert duurzaamheid op basis van arbeidsomstandigheden en de impact op klimaat en milieu. Voor elke productsector zijn specifieke criteria gesteld om de prestatie van een merk te vergelijken. Jongeren hebben zelf nog geen eenduidig beeld van waar duurzame merken aan moeten voldoen. Ze hebben verschillende associaties: 45% denkt aan merken die op een milieuvriendelijke en eerlijke wijze gemaakt worden, 30% dat het merk producten verkoopt die langer mee gaan en 16% dat het merk financieel gezond is tijdens de economische crisis.
Daarnaast weten jongeren vaak niet goed waar ze op moeten letten bij het kopen van producten. Om het hen makkelijk te maken een verantwoorde aankoop te doen, is de website van Rank a Brand nu ook geschikt voor mobiel en als app beschikbaar voor iPhone en Android. Zo kan tijdens het shoppen snel worden nagegaan hoe het staat met de duurzaamheid van het merk.
Imago en feiten
Het imago van een merk kan anders zijn dan de beoordeling op objectieve criteria voor duurzaamheid. Zo denkt 42% van de ondervraagde jongeren dat Levi’s het meest duurzame jeansmerk is, terwijl Rank a Brand het merk heeft beoordeeld met een middelmatig C-label. Merken waarbij zowel het duurzame imago als de feitelijke prestatie op dat punt met elkaar overeen komen zijn er ook. Zo denkt twee derde van de jongeren dat de chocolade van Verkade duurzaam wordt gemaakt en scoort het merk ook in de objectieve ranking een mooi B-label. Het submerk ‘Puur en Eerlijk’ van Albert Heijn, scoort onder 63% van de jongeren een duurzaam imago en ontving al eerder het A-label van Rank a Brand.
Over Rank a Brand
Het duurzaamheidsonderzoek onder jongeren is gedaan door Rank a Brand. De grootste merkvergelijker op duurzaamheid wil ook de jonge consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.