skip to Main Content

Rotterdam, een veilige haven

Rotterdam, Een Veilige Haven

Schermafbeelding 2013-11-10 om 12.47.55

Als grootste havenstad van Europa staat Rotterdam voor een grote uitdaging: de stad krijgt van alle kanten meer water te verwerken en moet daarnaast ook nog eens de CO2-uitstoot drastisch omlaag brengen. Het is aan Alexandra van Huffelen, wethouder Duurzaamheid in Rotterdam, om Rotterdam klaar te maken voor de toekomst. Hoe doet ze dat? Wij interviewden haar.

Je hebt bestuurskunde gestudeerd in Leiden en Rotterdam en nu ben je wethouder Duurzaamheid. Hoe ben je op die plek terecht gekomen? “Toen ik net klaar was bij het energiebedrijf waar ik 10 jaar heb gewerkt, werd ik gebeld door D66, met de vraag of ik wethouder Duurzaamheid wilde worden. Ze gaven me een kwartier de tijd om na te denken, maar dat had ik niet nodig. Ik zei vrijwel direct ja. Geheel toevallig is het niet dat ze mij belden, ik heb de afgelopen tijd al heel veel gedaan op dit gebied en was ook al lang lid van D66.”

Waar komt de passie voor duurzaamheid vandaan? “Het is me vooral van thuis meegegeven, het was altijd wel een onderdeel van ons leven. Vroeger deden we al boodschappen bij de natuurwinkel en gingen we bewust om met energie, en we waren gefascineerd door de natuur. Daardoor is het voor mij vanzelfsprekend om zorgvuldig om te gaan met de planeet. Daarnaast kwam het in de banen die ik had ook steeds weer naar voren, het werd de rode draad in mijn carrière. Wel ging het in mijn werk vooral om de economische kant van duurzaamheid. We wisten dat het nodig was, maar dat het niet zou groeien als het op economisch vlak niet werkte. Duurzaamheid was dus niet alleen idealistisch, ik heb realistisch leren kijken naar hoe je duurzaamheid in de maatschappij kan implementeren.”

Je bent verantwoordelijk voor het Programma Duurzaam, wat inhoudt dat je de CO2-uitstoot van Rotterdam omlaag moet brengen met 50% voor 2025. Hoe doe je dat? “In een normale stad is het energieverbruik te verdelen in drie ongeveer gelijke delen: vervoer en verkeer, gebouwde omgeving en huishoudens, en een derde bedrijfsleven. Bij ons wordt echter 90% van de energie verbruikt door de haven. Daardoor zijn er weinig plekken in Nederland waar meer CO2 wordt uitgestoten dan hier, dus we moeten ook echt iets veranderen. Er is heel precies berekend wat er precies in iedere sector moet veranderen om die 50% te halen. De haven gaat nu al veel duurzamer om met energie, door bijvoorbeeld systemen te creëren voor fabrieken die stoom nodig hebben. De fabrieken hebben elk een andere temperatuur stoom nodig, sommigen lager dan anderen. Wanneer we dezelfde stoom in meerdere fabrieken gaan gebruiken besparen we al heel veel energie. Daarnaast willen we het verkeer in de stad verminderen en er ook voor zorgen dat de auto’s schoner worden. Qua percentage CO2-uitstoot zijn we nog nauwelijks gedaald ten opzichte van het begin van het Programma Duurzaam in 1990, maar we zijn ook economisch gegroeid. We konden dit ook van tevoren voorspellen, en de grote klapper komt er waarschijnlijk in de komende jaren aan.”

Rotterdam moet ook 100% klimaatbestendig zijn. Wat houdt dat in? “Het komt er op neer dat we droge voeten willen houden. Rotterdam is een havenstad in een deltagebied, en we merken nu al dat we meer water te verwerken krijgen vanaf zowel de rivieren als de zee, dat er meer regen is en dat het grondwaterpeil stijgt. Het gaat ons niet lukken om het water weg te houden, dus we kunnen ons er slechts tegen beschermen. Daarom nemen we vooral zo veel mogelijk maatregelen om te kunnen leven met het water. We zijn bezig met het maken van drijvende gebouwen, we maken meer groene daken die water kunnen absorberen, maar we hebben ook pleinen die verdiept worden uitgevoerd waar veel water kan worden opgevangen. Iets waar we wereldwijd om worden bewonderd CNN in Rotterdam.”

Wat ga je in 2014 voor Rotterdam betekenen op het gebied van duurzaamheid? “Wat ik belangrijk vind is met name het programma waarin 10.000 huizen willen gaan verduurzamen. Dat leidt namelijk tot minder energieverbruik, maar ook tot een lagere energierekening voor deze mensen én tot werkgelegenheid voor de bouw. Dit voor elkaar krijgen wordt het thema van 2014.”

Heb je nog een laatste boodschap voor studenten? “Jongeren zien duurzaamheid niet meer als een op zichzelf staand thema. Mensen van jouw generatie zullen minder snel een vervuilende auto bouwen en dan pas over de duurzaamheid ervan nadenken, en dat is jullie kracht. Jullie moeten mensen ervan gaan overtuigen dat duurzaamheid een onderdeel moet worden van het dagelijks leven, maar wel op een haalbare manier.”

Alexandra van Huffelen is te volgen op Twitter en kijk hier voor meer informatie over het Programma Duurzaam

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top