Zo groen als een woestijn? Het kan!
Misschien hebben jullie Floortje Dessing of André Kuipers al gehoord in de reclame over JustDiggit. Of misschien ook niet en dan wordt het de hoogste tijd om wat meer te weten te komen over dit mooie initiatief! Wij interviewden Dennis Karpes, die samen met Peter Westerveld en de rest van de wereldbevolking ervoor gaat zorgen dat de wereld gaat vergroenen.
Waar komt die drive naar het verbeteren van de wereld vandaan?
“In de jaren negentig werkte ik bij Levi’s op de marketingafdeling. Op een dag gingen mijn ogen open en vroeg ik me af waarom ik in hemelsnaam spijkerbroeken verkocht, terwijl ik ook iets goed voor de wereld zou kunnen doen. Een van de oorzaken van deze wake-upcall was het groeiende negativisme in de media. Ik besefte me dat er veel behoefte is om de wereld te verbeteren en tegelijkertijd zag ik kansen en initiatieven om iets te kunnen doen. Ik dacht bij mezelf: misschien ben ik wel degene die het verschil kan maken. In juni 2000 ontstond het plan voor Dance4Life, een stichting die door middel van dansfestivals en onderwijsprojecten jongeren wereldwijd bewust maakt van de gevaren van hiv en aids.”
Na Dance4Life heeft u de Naga Foundation opgericht. Hoe is deze ontstaan?
“Het grote succes dat Dance4lLife opleverde, heeft ervoor gezorgd dat ik me vanaf 2008 Young Global Leader mag noemen. Als Young Global Leader maak ik deel uit van een hele gave en inspirerende community waardoor mijn ogen opnieuw werden geopend. Ik vond het tijd worden voor iets nieuws en in 2009 ontmoette ik Peter Westerveld. Peter vertelde me over de afbraak van de aarde, veroorzaakt door ontbossing, erosie en verwoestijning. In mijn functie als Young Global Leader heb ik de armoede met eigen ogen kunnen aanschouwen. Toen ik Peter hoorde vertellen over zijn oplossing wist ik meteen: ik ga hem helpen. Dat was het begin van de Naga Foundation. “
Wat wilt u bereiken met de Naga foundation?
“De Naga Foundation heeft drie doelen waar zij zich voor inzet. Het eerste doel is het vergroenen van de wereld. Dit moet op een grootschalig niveau gebeuren en wel zo snel mogelijk. Ons tweede doel is om lokale economieën op gang te helpen. Het derde doel bestaat eruit om mensen bewust te laten worden van de problemen én van de oplossingen die voor deze problemen bestaan. Vanuit dit principe is ook de campagne JustDiggit ontstaan: iedereen draagt als het ware zijn ‘schepje’ bij en helpt mee. Als je mensen de noodzaak laat inzien en ze eigen verantwoordelijkheid toedeelt, worden ze erbij betrokken en gaan ze meedoen. We leven tenslotte met zijn allen op deze aardbol.”
Hoe werkt de techniek van Peter Westerveld?
“Je bent je er misschien niet van bewust, maar 43 procent van de aardoppervlakte is uitgedroogd. De verwoestijning van de aarde samen met de toenemende wereldbevolking gaat voor grote problemen zorgen als we niet ingrijpen. Wat dacht je alleen al van de wereldvoedselvoorziening? Wij zien de oplossing in regenwater. Een wetenschapper zei ooit: ‘the solution comes from heaven.’
Het probleem is niet dat er geen regen valt. Het probleem is dat de regen de grond niet in kan. De grond is ondoordringbaar geworden door ontbossing, verkeerd landbouwgebruik, land- en watererosie en klimaatverandering. Wat wij gaan doen is elke regendruppel opvangen zodat deze volledig benut wordt. Er worden geulen van zo’n één meter diep gegraven, waarin het regenwater wordt opgevangen. Via de geulen wordt het opgenomen door de grond. Daarmee creëer je meer groen, meer voedsel, meer biodiversiteit en uiteindelijk ook meer neerslag doordat het klimaat normaliseert. We geven moeder natuur als het ware een kickstart. De rest kan ze prima zelf.”
Hoe reageren de mensen op jullie plannen?
“In Kenia kunnen de mensen niet wachten tot wij komen om ze te helpen. Voor verschillende communities hebben we de lokale watervoorziening al hersteld en hoeven ze nu geen tientallen kilometers meer te lopen. We werken samen met de ministeries van milieu, veiligheid en agricultuur. Tevens staat een Community Based Organization (CBO) achter ons, met een ledenaantal van 11.000 boeren. Ook voor het Kenya Wildlife Service (KWS) is vergroening van groot belang. Momenteel holt het ecosysteem achteruit, wat zijn weerslag heeft op de biodiversiteit en de populaties wildlife die nu dramatisch krimpen. We hebben dus de juiste mensen en partijen achter ons staan. Tot nu toe hebben we in Kenia al een gebied van 8.000.000 vierkante meter weten te vergroenen, dus je kunt je voorstellen dat de mensen enthousiast zijn. Ons streven is om over tien jaar een gebied ter grootte van 20.000 vierkante kilometer (half Nederland) weer groen te hebben.”
Wat kunnen we nog van Naga verwachten?
“Mijn hoop is dat we jongeren over de hele wereld erbij betrekken. Dit gaan we doen door een spel te ontwikkelen. Ook zijn we van plan om internationaal bekende rappers te vragen om een rap te maken over JustDiggit. In de videoclip zal de schep die symbool staat voor JustDiggit een belangrijke rol spelen. Het symbool van de schep staat voor participatie; pak de schep, graaf mee en geef de schep door! Het symbool van de schep moet binnen tien jaar net zo’n sterk en bekend symbool zijn als dat van Apple of Shell.”
Heeft u nog een laatste boodschap voor studenten?
“Studenten en jongeren moeten beseffen dat de wereld er niet goed voor staat. Gelukkig zijn er oplossingen, maar daar is wel actie voor nodig. Met zijn allen kunnen we iets doen. Dus pak die schep en Just digg it!”
Meer weten? Ga naar www.justdiggit.org en graaf mee! En als je dat gedaan hebt, geef dan de schep weer door…