skip to Main Content

De toekomst volgens Frans van Houten

De Toekomst Volgens Frans Van Houten

media_xl_1018886

Philips hoort bij de grootste bedrijven van Nederland en is wereldwijd bekend om de technologische producten die het maakt. Van medische apparatuur tot verzorgingsproducten, het wordt allemaal gemaakt door het bedrijf dat ooit groot werd met gloeilampen. Ik dronk koffie met Frans van Houten, de CEO van Philips, en hij vertelde mij wat zijn visie op de toekomst is.

Nadat u economie en business management hebt gestudeerd bent u aan de slag gegaan bij Philips, en nu bent u CEO. Wat wilt u in deze positie voor het bedrijf betekenen?
“Philips is altijd een innovatiebedrijf geweest, al sinds het in 1891 werd opgericht. Eerst was dat vooral op het gebied van technologie an sich, maar nu kijken we steeds meer naar wat we met onze technologie voor de wereld kunnen betekenen. Ik probeer in mijn rol vooral te kijken naar de unmet needs waarbij Philips een verschil kan maken, zoals de behoefte aan producten die milieuvriendelijker zijn. Met die visie komen we op twee grote uitdagingen uit: we willen een wereld maken die gezonder en duurzamer is, en we willen oplossingen vinden voor het klimaat- en energievraagstuk.”

Dat zijn behoorlijk grote uitdagingen. Hoe willen jullie dat gaan doen?
“We doen veel onderzoek naar de unmet needs van mensen en passen de producten die we ontwikkelen aan op de visie die we hebben. Vooral bij het klimaat- en energievraagstuk gaat dat erg goed. Duurzaamheid is niet meer iets dat we ernaast doen, het is één van de belangrijkste dingen in het bedrijf. Niet alleen de producten die we maken zijn duurzaam, maar ook bijvoorbeeld ons kantoorpand, en het is voor de werknemers steeds belangrijker aan het worden. Het grootste probleem dat we tegenkomen bij deze transitie is de consument. Die denkt nog op een andere manier na en is zich er vaak nog niet van bewust dat hij ook baat heeft bij duurzaamheid. De ledlamp gebruikt bijvoorbeeld 60 procent minder energie en gaat veel langer mee dan iedere andere lamp, maar vergt wel een hogere investering. Consumenten stappen daardoor niet zo snel over op de ledlamp omdat ze vaak niet het volledige kostenplaatje bekijken.

Hoe zorgen jullie er dan voor dat de consument ook overstapt op de LED-lamp?
“Door consumenten niet meer te laten betalen voor het product dat ze komen, de lamp, maar voor de dienst: het licht. Mensen kopen geen lamp omdat ze zo graag een lamp in huis willen, maar omdat ze een kamer willen verlichten. Door alleen de dienst te verkopen blijft de lamp dan eigendom van ons waardoor we die ook duurzamer kunnen produceren en kunnen recyclen wanneer ze kapot gaan. Daardoor wordt het product ook nog eens goedkoper.”

Zitten er nog grote innovaties aan te komen?
Een innovatie waar ik zelf heel enthousiast over ben is er een die gaat bijdragen aan de oplossing van het voedselprobleem. Op veel plekken is een tekort aan schoon grond- en drinkwater, daarnaast is de transportketen van voedsel vaak erg lang waardoor het in grote steden moeilijk is om vers voedsel te eten. Ook is het energieverbruik van de voedselproductie erg hoog. Deze problemen zijn allemaal op te lossen met technologie, en dat willen wij dan ook gaan doen. We zijn bezig met het maken van een gesloten klimaatcel waarin aan de lopende band sla geproduceerd kan worden. Er is geen daglicht bij nodig, en omdat het een gesloten systeem is hoeven we alleen het licht en de nutriënten in de cyclus toe te voegen die de sla ook daadwerkelijk nodig heeft. De klimaatcellen zouden we bijvoorbeeld in leegstaande kantoorpanden kunnen zetten, en met een paar wolkenkrabbers kan je dan voorzien in de voedselbehoefte van een hele stad.”

Heeft u nog een tip voor studenten?
“Wees ondernemend. We zitten in een snel veranderende maatschappij en de enige manier om daarin te participeren is om je voortdurend aan te passen op de veranderingen. Je moet verandering omarmen. Je moet bereid zijn risico’s te nemen, bereid zijn nieuwe dingen te proberen. Het liefst in samenwerking met anderen, want alleen dan kan je grote doorbraken bereiken.”

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top