skip to Main Content

Jaap&Kasper: lastige milieukwesties op het witte doek

Jaap&Kasper: Lastige Milieukwesties Op Het Witte Doek

Gewapend met camera’s willen Jaap en Kasper de wereld verbeteren. Hun bedrijf ‘Jaap&Kasper Filmproducties’ is sinds vorig jaar september een feit en is gericht op het bevorderen van duurzaamheid. Tijd voor een blik achter de schermen!

JaapenKasperportret

“Ons doel is complexe milieuvraagstukken verfilmen voor een breed publiek”, aldus Kasper. “Met humor!”, voegt Jaap hieraan toe. Jaap van den Biesen en Kasper Hoex, beiden 24 jaar oud, hebben elkaar ontmoet tijdens de studie Future Planet Studies in Amsterdam. Wat begon als een hobby, groeide uit tot dit bedrijf. De smaak van succes kregen ze voor het eerst te pakken met de film ‘Kasper zoekt een kamer’; een komische verfilming van een kamerzoektocht . Dit filmpje werd door conventionele media zoals AT5 en Hart van Nederland opgepikt. Deze media-aandacht resulteerde in een kamer voor Kasper, maar ook in een aantal nieuwe opdrachten. Eén van deze opdrachtgevers was de Zonnefabriek. En daarmee was gelijk de niche voor het bedrijf geboren: duurzame filmproducties.

Groene neus
‘Kasper zoekt een kamer’ is te vinden in de moestuin van Jaap&Kasper; de afdeling voor niet-commerciële filmproducties. De andere afdeling, de zakelijke kant, is bedoeld voor filmproducties voor duurzame bedrijven. Het peilen van een bedrijf op duurzaamheid vinden ze lang niet altijd even makkelijk. Jaap en Kasper volgen in dit geval vaak hun groene neus. Deze intuïtie wordt versterkt door hun academische achtergrond in complexe milieuvraagstukken. Hierdoor voelen ze zich ook thuis binnen een breed scala aan duurzame thema’s.

Op vrijdag 9 mei 2014 ging voor het eerst een film van Jaap&Kasper groots in première. ‘Bijvangst’ werd vertoond op het Food Film Festival: een driedaags filmfestival georganiseerd door de Youth Food Movement, met als hoofdrolspeler ons voedsel. ‘Bijvangst’ is een één minuut durend, kritisch en humoristisch statement over de bijvangst in de vissector. Om deze film te realiseren hebben Kasper en Jaap de handen ineen geslagen met drie NGO’s; ‘The Black Fish’, ‘WSPA’ en ‘Sea First’. Het anti-bijvangst ideaal heerst al bij deze organisaties en het filmpje van Jaap&Kasper creëert een platform om dit te vertalen naar de maatschappij. De première was een succes en de reacties waren lovend, maar het visserij debat tijdens het festival liet te wensen over. Momenteel zijn Jaap en Kasper in gesprek met een aantal bedrijven voor vervolgopdrachten.

Pand in Amsterdam
Na het succes van ‘Kasper zoekt een kamer’, is ook ‘Kasper zoekt een kantoor’ gelanceerd. Sinds afgelopen december heeft dit de heren een mooi plekje in een klassiek pand in het centrum van Amsterdam opgeleverd. Het opzetten van het bedrijf heeft de nodige moeite gekost. Maar de koude acquisitie warmt op; de zaken lopen steeds beter. Naar eigen zeggen is het brood er nog niet mee te beleggen, maar het brood zelf wel mee te financieren. Het huidige budget leent zich bovendien nog niet voor (volledig) milieuvriendelijke productie. Zij streven ernaar dit in de toekomst wel te bereiken. “De duurzame bedrijfsvoering zit er in dat we werken voor bedrijven die met duurzaamheid bezig zijn”, aldus Jaap. Mensen de ogen openen voor milieukwesties en hier over laten nadenken. Dat is waar Jaap en Kasper nu en in de toekomst de camera voor laten draaien.

Meer informatie over Jaap&Kasper Filmproducties is te vinden op: www.jaapenkasper.nl

JaapenKasperKantoor

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top