skip to Main Content

Darpdecade: veel meer dan alleen Tinder voor kleding

Darpdecade: Veel Meer Dan Alleen Tinder Voor Kleding

Darpdecade: je kunt het beschrijven als een soort ‘Tinder voor kleding’. Een app waarbij je swipet door de kledingkasten van mensen in de buurt en de kledingstukken selecteert die je mooi vindt. Als de ander ook iets van jou liket is er een match en kan er worden afgesproken om te ruilen. Het klinkt heel simpel, maar het is veel meer dan een manier om van je ongebruikte kleding af te komen. Ik sprak met Robin en Ana van het Darpdecade team over de filosofie achter deze bijzondere ruil-app.

darp

Robin en Ana, die elkaar leerden kennen als internationale studenten aan de Hanze Hogeschool, weten uit eigen ervaring dat van ruilen geen huilen komt. “Ik ruil regelmatig kleding met vriendinnen. Een jurkje dat ik niet meer pas tegen een tof paar schoenen bijvoorbeeld,” vertelt Ana. Robin wijst me er op dat Britse vrouwen gemiddeld 19 jurken in hun kasten hebben hangen die ze nooit dragen en dat iedereen ongeveer 40% van zijn of haar totale kastinhoud niet gebruikt. Darpdecade wil ervoor zorgen dat deze items niet ongebruikt in de kast blijven hangen, of erger nog; worden weggegooid.

 

Wegwerpcultuur
Fast fashion is volgens beiden een groot probleem. Grote kledingmerken komen constant met nieuwe modetrends en dringen deze via grote marketingcampagnes op aan de consument. Op het moment dat je een kledingstuk koopt kan er een paar weken later weer een nieuwe trend zijn bedacht. “We leven in een wegwerpcultuur. Mensen gebruiken kleding alsof het inpakpapier is, terwijl het veel meer is dan dat. Je kunt er ongelooflijk creatief mee zijn. Het is een kunstvorm waarmee je je identiteit uitdrukt,” vindt Robin.

 

Lokale verbondenheid
Darpdecade verlengt de levencyclus van kleding dus enorm, maar het idee achter de app is nog veel groter dan dat. Het team van Darpdecade wil ook meer lokale verbondenheid creëren. “We gaan steeds meer richting een deeleconomie. Op dit moment leven mensen te veel langs elkaar heen, ze wonen soms jaren op dezelfde plek zonder hun buren te leren kennen”. Darpdecade wil mensen een ‘unique swapping experience’ geven, zoals ze dat zelf zo mooi noemen. Je krijgt niet alleen een tof nieuw kledingstuk, maar ook een unieke ervaring waarbij je nieuwe mensen ontmoet. Deze ervaring maakt het kledingstuk extra bijzonder en waardevol.

 

Moderne Hippiesmarkt
Tijdens het interview nodigen Robin en Ana mij uit om met hen mee te komen naar de Moderne Hippiesmarkt in Amsterdam Roest. Daar hebben ze een stand om hun initiatief te promoten en verkopen ze flessen wijn om geld in te zamelen voor hun project. De reacties zijn heel positief. De meeste mensen zijn enthousiast over het idee en schrijven zichzelf meteen in om op de hoogte te blijven van wanneer Darpdecade in de app store te verkrijgen is.

De eerste versie verschijnt waarschijnlijk eind deze maand. Tot die tijd vis ik alvast mijn ongedragen jurkjes uit de kast. Doe je mee?

 

www.darpdecade.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top