skip to Main Content

De “klerenwereld” kan anders: Ervaar het verschil van Fairtrade biologische katoen

Vele consumenten zijn ontzet na het zien van de beelden van De Slag om de Klerewereld, het recente TV programma van Teun van der Keuken. De slechte werkomstandigheden in de kledingindustrie zijn volop in de aandacht na de ramp op Rana Plaza, bijna twee jaar geleden. Dit is helaas nog steeds de harde realiteit in de fast-fashion industrie.

[Dit is een ingezonden persbericht.]

Hein Voss, sociaal ondernemer, weet dit als geen ander. Hij werkte jaren als inkoper in de mainstream kledingindustrie maar heeft het roer omgegooid en laat zien dat het anders kan. U kunt over zijn schouder meekijken als hij in India zijn eerlijke en duurzame productielocaties bezoekt.  Dit keer is uw verslaggever dus niet Teun van de Keuken maar Hein Voss die u meeneemt door de wereld van pure en eerlijke kleding en textiel. “Tijdens mijn reizen wil ik altijd persoonlijk de mensen ontmoeten en ervaringen delen. Als je dan eindelijk aankomt bij die boeren, die vaak nog nooit een westerling hebben zien, word je zo gastvrij en oprecht ontvangen. Dat vergeet ik nooit meer.” Met beelden en uitleg laat Hein u graag zien dat met bewuste keuzes voor fairtrade, biologische katoen de “klerenwereld” er heel anders uit gaat zien.

Het roer om
Hein Voss is eigenaar en initiatiefnemer van RE-5 en heeft meer dan 30 jaar internationale ervaring binnen verschillende onderdelen van de kleding industrie en grote merken. Als inkoper en manager heeft hij reizende over de hele wereld veel situaties gezien welke, naar zijn mening, verbeterd kunnen worden ten behoeve van een betere toekomst in de kleding industrie. In 2010 heeft hij het roer omgegooid en is hij zijn eigen sociale onderneming H3P Motives met het merk RE-5 gestart. “Ik wist dat het anders moest, maar ook anders kan”. Hein Voss richt zich daarom alleen op 100% pure en eerlijke kleding en textiel . “Ik heb heel bewust voor biologische katoen gekozen, want ik weet hoe het in de reguliere katoenteelt gaat. Dat zijn erbarmelijke omstandigheden, zowel milieu technisch maar ook sociaal en economisch”.

Een duurzame kledingketen
Meet the localsIn de documentaire neemt Hein Voss de kijkers mee door de verschillende schakels van de duurzame productie keten. Zo zie je hoe Hein Voss de binnenlanden van India intrekt en de Fairtrade biologische katoenboeren bezoekt die ondersteunt worden door Chetna. Ook de vervolgstappen, zoals het verwerken van de katoen, het weven van de doeken en het verven, worden uitgevoerd op de hoogste standaard voor biologische katoen, namelijk GOTS. De laatste schakel van de keten is de fabriek Rajlakshmi in Calcutta, waar eigenaar Rajat vol passie omziet naar zijn bedrijf en medewerkers die uiteraard een eerlijk loon verdienen.

Het innovatieve concept RE-5
RE-5 heeft als doel de seizoensgebonden ‘fast fashion’ te doorbreken en levert een bijdrage aan de circulaire economie door eigen afgedankte kleding in te zamelen en te hergebruiken voor nieuwe kleding. RE-5 staat voor RE-think, RE-turn, RE-cycle, RE-fund, RE-vive. Met deze ‘pure and fair movement’ heeft H3P Motives de Innovatie Award van Max Havelaar gewonnen, als licentiehouder die de meeste innovatieve stappen neemt met betrekking tot eerlijke handel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top