skip to Main Content

Pop-up store ‘Bags & Wallets – Cambodia’

Pop-up Store ‘Bags & Wallets – Cambodia’


Wie?
Marleen Kuypers
Wat? Pop-up store ‘Bags & Wallets – Cambodia’ in WageningenELEPHANT LINE (2)
Studie? “Officieel ‘Management, Marketing and Consumer Behaviour’, maar ik richt me specifiek op economie en ontwikkelingslanden.”

Marleen Kuypers heeft komende week haar eigen pop-up store in Wageningen. Daar verkoopt ze tassen voor het goede doel onder het merk ‘Bags & Wallets – Cambodia’. In dit project krijgen Cambodjaanse jongeren een opleiding zodat ze op de lange termijn hun eigen geld kunnen verdienen.

Je bent zelf in Cambodja geweest. Wat heb je daar gezien?
“Het is er ontzettend arm. Dat is heel heftig om te zien, vooral omdat het met bijvoorbeeld Indonesië, China en Thailand heel goed gaat. Cambodja heeft ook zeker de mogelijkheden om te verbeteren; de grond is er bijvoorbeeld goed voor de landbouw. Ik was ook vooral op het platteland en dat is misschien niet het beste voorbeeld, want de mensen daar wíllen graag in een hutje met een waterpomp wonen. Door mijn Nederlandse bril zie ik dat als armoede. Een beter voorbeeld is het dus dat ik in de stad ook een vrouw zag, die met haar kind op de schouder door het vuilnis ging en moest bedelen voor geld. Maar de armoede is ook te zien aan de jongeren die geen baan kunnen krijgen en de drankproblemen die veel Cambodjanen hebben.”

Wat is de oorzaak van die problemen?
“Ik denk dat het vooral door de recente geschiedenis en de politiek komt. In de jaren ‘70 vanDSC01270 de vorige eeuw was Pol Pot de leider van het land. Hij vermoordde twee tot vier miljoen mensen, met name mensen die konden lezen en schrijven. Daardoor mist Cambodja sindsdien een stuk intellectualiteit. De regering is nu op papier democratisch gekozen, maar het is een spelletje tussen de machthebbende partijen en de goede doelen, die worden geweerd. Vooral op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg loopt het land heel erg achter. Alles wat er is, komt vanuit goede doelen. Ik denk altijd, als je de educatie al niet goed geregeld hebt, hoe kunnen mensen dan ooit uit hun armoede komen?”

Waarom ben je met dit project begonnen?
”Ik heb zelf vrijwilligerswerk in Cambodja gedaan via de organisatie Cambodia-Dutch. Het project bestond namelijk al. Jongeren krijgen een opleiding met tweedehands naaimachines uit Nederland, zodat ze iets hebben om zelf de kost mee te verdienen. Het was alleen erg moeilijk het project draaiende te houden, omdat de producten niet werden verkocht. Bij mijn studie kreeg ik voor het vak ‘Empowerment for Sustainability’ de opdracht om een project te beginnen, iets wat me aan het hart gaat. Ik wilde dit project dus al langer oppakken en dit was het duwtje in de rug dat ik nodig had. Dus ik heb het op me genomen om de tassen die in het project worden geproduceerd, te gaan verkopen. Met het geld dat dat oplevert kunnen de docenten van de opleiding worden betaald. Maar het gebouwtje waar de opleiding wordt gegeven moet bijvoorbeeld ook van stroom worden voorzien en er moet nieuw materiaal worden ingekocht.”

BACKPACK 2 (2)

Hoe zien de tassen eruit?
“Ze worden gemaakt van oude cement- en rijstzakken. Die worden gewassen en geverfd in allerlei felle kleuren. In Cambodja zie je namelijk heel veel rood en oranje, allemaal warme kleuren. Ook krijgen ze een opdruk met bijvoorbeeld olifanten of vissen. Het project werkt op basis van modellen. Hierdoor zijn de tassen hetzelfde en kunnen we controleren of de tassen echt goed zijn. In het project zitten beginners en gevorderden en er zijn dan ook producten die wat makkelijker of wat moeilijker te maken zijn. Er worden bijvoorbeeld portemonnees gemaakt, iPad-hoezen en tasjes waar je bloempotten in kan zetten, maar ook rugzakken en sporttassen.”

Hoe ben je bij het idee van een pop-up winkel gekomen?
”Ik ben in het begin bij heel veel winkels langsgegaan om te vragen of ik de producten bij hen in de schappen mocht leggen. Toen heb ik twee ondernemers uit Wageningen leren kennen die dat wel wilden en die mij ook ontzettend gesteund hebben. Zij zitten in de organisatie van de Eerlijk Winkelen Week die komende week in Wageningen plaatsvindt en hebben mij daarom naar voren geschoven voor de pop-up winkel, de grootste attractie van het evenement.
Ik liep namelijk nogal vast bij grote ketens als de Wereldwinkel, de Blokker en de Hema. Ik werd steeds maar afgewezen omdat ik geen fairtrade-label heb. Dat kost namelijk heel veel geld, omdat ik er bijvoorbeeld voor moet zorgen dat de jongeren in het project een paspoort krijgen. Ze weten vaak hun geboortedatum niet eens! Dus ik kan niet aantonen of ze ouder zijn dan achttien. Dat is ook helemaal niet de insteek van het project, want of iemand nou vijftien of vijfentwintig is, ik wil zelfvoorzienendheid voor ze creëren. Ik ben er zelf geweest om te zorgen dat alles voor míj klopt. Zodat ik weet dat het goed zit. Op de dag dat dat niet meer zo is, stop ik er direct mee, want ik wil niet dat het geld naar de regering gaat in plaats van naar de jongeren die de opleiding doen.”

Wat is je doel voor de pop-up winkel komende week?
“De winkel gaat zondag open en ik ga er dan zelf ook een week lang staan. DSC01248Daarvoor heb ik een week vakantie genomen, want het is gewoon veel te mooi. Mijn grootste doel is zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de tassen en het project. Ik wil graag vertellen over duurzaam ondernemen en het project. Van de verkoopaantallen verwacht ik eigenlijk niets, dan kan het alleen maar mee vallen. Het is al heel mooi dat ik daar mag staan en het is ook een mooie reclame voor de tassen. De goedkoopste tas is een katoenentas, die is 7,50 euro, en de duurste tas is een sporttas van veertig euro. Ik vind het mooie prijzen, die betaalbaar zijn, maar ook wat opleveren voor het project. En een nieuwe tas kopen is toch altijd leuk?”

 

Kijk voor meer informatie over Bags & Wallets op facebook of op de site van Cambodia-Dutch.

Dit bericht heeft 1 reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top