skip to Main Content

Een inspirerende kennismaking

Een Inspirerende Kennismaking

Tegenwoordig heb je van elk product wel een duurzame versie. Vind je dat je toch echt te veel make-up watjes gebruikt? Probeer de herbruikbare katoenwatten, eco cotton rounds. Te veel afval van maandverband? De merken Gladrags en Lunapads competeren in dit veld met felgekleurde katoenen accessoires voor in iedere bewuste vrouw haar slipje. Er zijn zoveel opties om bewust te zijn dat het soms niet meer is bij te houden welk bedrijf écht zijn best doet en welk bedrijf puur een MVO beleid heeft omdat dit tegenwoordig de norm voor een succesvol bedrijf.

Waar Nike af en toe een goede daad voor de wereld doet om hun imago een beetje op te kalefateren (ze hebben immers nog steeds een slechte reputatie vanwege hun betrokkenheid bij Aziatische Sweatshops), proberen andere bedrijven daadwerkelijk een verschil te maken vanaf het begin tot het eind van hun productielijn. Een dergelijk bedrijf is Patagonia: Een Amerikaans bedrijf ontstaan in 1973 dat probeert elke stap van de productie milieuvriendelijk te maken, lid is van verschillende milieubewegingen, en nog meer milieubewegingen sponsort.

The Climate Miles is één van de initiatieven die sponsoring ontvangt van dit vooruitstrevende Amerikaanse bedrijf. Een aantal weken geleden hadden we een welkomstsessie op hun prachtige kantoor in Amsterdam om elkaar te leren kennen en de gesponsorde jassen (voor het hele team!) te passen. Een rondleiding door het bedrijf leerde ons dat een privéonderneming als Patagonia al vroeg de doelstelling heeft aangenomen om haar ecologische voetprint te verminderen. Het bedrijf startte in de jaren zeventig met de productie van traditionele klimhaken, waardoor de rotsen als het ware ‘vervuild’ raakten. In dit stadium besefte de toenmalige directeur echter dat een dergelijk bijeffect te kwalijk was om de productie voort te zetten: het concept van clean climbing is alleen mogelijk als het gebruikte materiaal de rotsen niet schaadt, en na gebruik weer meegenomen kan worden.

Deze wil om een goed, duurzaam bedrijf te vormen is een goed voorbeeld van de motivatie die Patagonia drijft en succes heeft gebracht. Na veertig jaar vasthouden aan dergelijke idealen is het bedrijf bijna een miljard waard. Desondanks is de oprichter Yvon Chouinard van mening dat dit alleen zo mag zijn als alle processen zo duurzaam mogelijk worden uitgevoerd – anders is die plaats tussen andere miljardenbedrijven zoals Nike, Adidas, maar ook de grote concurrent The Northface, eigenlijk niks waard. Deze gedachte is ook terug te vinden in de “Worn Wear” campagne van 2015. Hierin belooft Patagonia haar klanten om haar producten zo veel mogelijk te repareren, recyclen en her te gebruiken, om zo onnodige productie – en bijbehorende milieuschade – te voorkomen.

Met deze gedachtegang steunt het bedrijf ook The Climate Miles, en niet zonder een verrassend enthousiasme. Alle medewerkers werden door de vestigingsmanager aangemoedigd om mee te lopen, zelfs als dit onder werktijd zou plaatsvinden. Ik persoonlijk vond deze kennismaking kortom inspirerend: een bedrijf met een duurzame visie, daar houd ik van. Vooral als het ervoor zorgt dat het hele Climate Miles team droog en in flitsende kleurtjes de maand november doorkomt.

Helena de Boer

Helena de Boer is master studente in de Sociale Psychologie met een focus op duurzaam gedrag. In haar stukjes voor DuurzameStudent probeert ze door een luchtige toon te gebruiken duurzaamheid toegankelijk te maken voor iedereen, en tegelijkertijd mensen aan het denken te zetten. Voor haar huidige studie heeft Helena een master Environment, Politics & Globalisation en meerdere stages op het gebied van duurzaamheid afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top