skip to Main Content

“The bottle is the message”

“The Bottle Is The Message”

Afgelopen week kwam Dopper-medewerker Jens langs bij Green Office Utrecht. Hij was uitgenodigd om het Dopper-verhaal te vertellen. We waren met studenten van diverse studierichtingen en nationaliteiten bijeengekomen. Hier haakte hij dan ook mooi op in, want het is nog niet voor iedereen zo vanzelfsprekend om kraanwater te drinken. Zelfs niet in Nederland! “Ik zie regelmatig als ik bij evenementen ben flesjes bronwater klaar staan, en op terrasjes wordt vaak geweigerd om kraanwater te schenken.”

In Nederland zijn inmiddels zo’n twee miljoen Doppers verkocht, de grote missie ligt in het buitenland. Een groot probleem van plastic verpakkingen is dat veel in de natuur belandt. Er komen dan giftige stoffen in de grond vrij en veroorzaakt een ander bekend fenomeen: de ‘plastic soup’. Plastic in de zee lost niet op, maar breekt in kleine stukjes micro plastic. Vissen zien dit vervolgens aan voor voedsel, raken vol en sterven door ondervoeding.

Plastic afval is slecht, maar er zijn bedrijven die geld verdienen aan flesjes bronwater. ‘The ocean of money’ noemde Jens het. Fascinerend is dat mensen bereid zijn om drie duizend keer de prijs van kraanwater te betalen voor een flesje bronwater. Dat is toch bizar? Zelfs benzine is goedkoper per liter! Het productieproces is ook niet erg duurzaam te noemen bijvoorbeeld door het transport dat erbij komt kijken.

Naast dat een flesje bronwater veel geld kost en zorgt voor afval, kan het ook de gezondheid schaden. Chemicaliën kunnen namelijk in het water komen.

Dopper wil bewustzijn creëren en kraanwater promoten. Naast Nederland hebben ze ook diverse projecten in het buitenland, waarbij ze investeren in drinkwater. De Dopper flessen zijn recyclebaar en kunnen omgesmolten worden tot een ander product. Leuk weetje: de Dopper flessen worden in Nederland geproduceerd!

https://www.youtube.com/watch?v=oCC_eIc5tVg

In San Francisco zijn plastic tasjes en flesjes al verboden, ik vind dat we hier voorbeeld aan moeten nemen. Het wordt de hoogste tijd dat universiteiten en andere onderwijsinstellingen plastic bannen en leerlingen informeren over de gevolgen. Het mooi zijn als heel Nederland hier bewust voor kiest!

Nine de Jonge

Nine werkt als bedrijfsantropoloog ter bevordering van duurzame ontwikkeling, daarnaast werkt ze bij een platform voor duurzaam onderwijs. Ze heeft een grote interesse in het menselijke gedrag en de achterliggende motivatie hiervan. Naast ecologische duurzaamheid richt ze zich op gender- en seksuele diversiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top