skip to Main Content

Pharrell Williams: Producer, rapper, modeontwerper en… natuurliefhebber?

Er lijkt wel een trend gaande te zijn onder beroemdheden om bewust te kiezen. Waar biologisch eten voorheen al een must was in Hollywood, spreken de sterren zich nu stuk voor stuk uit voor duurzaamheid. Een enorm verschil met de trend van een tiental jaren geleden, toen het vooral hip was als rapper of Hollywood acteur om je bling bling en je crib te showen. Maar zijn deze sterren echt zo duurzaam, of is dit een goed voorbeeld van een media trend?

Als eerste in deze reeks: Pharrell Williams.

gstarrawoceans

We kennen hem allemaal wel, bijvoorbeeld van de band N*E*R*D of het nummer ‘Happy’. Onlangs las ik dat de 43-jarige Pharrell mede-eigenaar is geworden van het Nederlandse merk G-Star, en dan vooral het duurzame gedeelte RAW. Pharrell zal de mensen van G-Star helpen creatief na te denken over hun duurzaamheidsbeleid, zo schrijven ELLE en de Volkskrant.

Kennelijk is Pharrell al een aantal jaar bezig met de wereld vergroenen, zo merk ik op als ik zijn naam intyp op Google. Zo is hij bijvoorbeeld al twee jaar creative director en eigenaar van het bedrijf Bionic Yarn, dat – ondanks de minimale informatie die erover wordt verschaft op internet – zegt garen van gerecycled plastic te maken. In 2014 ontstond ook al een samenwerkingsverband tussen G-Star en dit bedrijf voor de collectie Raw for the Oceans: spijkerbroeken gemaakt van plastic gerecycled uit de oceaan. Bovendien was Pharrell eerder al betrokken bij een campagne van het Zuid-Afrikaanse Woolworths, waar hij zijn creatieve invloed uitoefende op een duurzame t-shirt collectie, wederom in samenwerking met zijn eigen Bionic Yarn.

gstarpharrellAl die duurzame inzet, is het oprecht of meer een marketingstrategie? En sinds wanneer is G-Star eigenlijk duurzaam? Het feit dat Pharrell Williams nu daadwerkelijk invloed in het bedrijf zal krijgen, getuigt wel van een degelijke interesse op het gebied van duurzame mode; Pharrell’s naam zal niet langer slechts als media lokker gebruikt worden, maar volgens G-Star wordt Pharrells creatieve en innovatieve visie verwacht grootse invloed te hebben op de strategieën van het bedrijf.   Bovendien verwerkt Pharrell zijn inzet persoonlijk ook af en toe in zijn algemene speeches, waarin hij oproept om de aarde te waarderen (doet een beetje denken aan Leonardo’s Oscar speech) Zijn naam wordt dus niet puur zonder inzet van de ster zelf gebruikt.

Wat betreft G-Star’s duurzaamheidsbeleid: zo duurzaam is G-Star (nog) niet, dus het is niet gek dat ik (en misschien jij) van dit verband opkeek. Rank a  brand categoriseert het merk in klasse C, wat betekent: redelijk op weg, maar kan beter. Bijvoorbeeld op het gebied van CO2 rapportage, of het vergroten van het aandeel gebruikte gerecyclede materialen. Wellicht kan Pharrell het merk wel naar een klasse A tillen – overigens een zeer schaarse klasse onder de jeans merken – met zijn creatieve brein bijvoorbeeld. Marketingtrend of niet, het is duidelijk dat deze reputatie als nature lover de rapper, modeontwerper, zanger, en potentiële wereldverbeteraar aanzienlijke media-aandacht oplevert… Wat ook weer positief nieuws betekent voor het duurzame kamp. Nee, we bestaan niet alleen maar uit bomenknuffelaars of geitenwollensokkendragers, kijk maar naar Pharrell!


 

Helena de Boer

Helena de Boer is master studente in de Sociale Psychologie met een focus op duurzaam gedrag. In haar stukjes voor DuurzameStudent probeert ze door een luchtige toon te gebruiken duurzaamheid toegankelijk te maken voor iedereen, en tegelijkertijd mensen aan het denken te zetten. Voor haar huidige studie heeft Helena een master Environment, Politics & Globalisation en meerdere stages op het gebied van duurzaamheid afgerond.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top