Inwoners Overijssel kopen vaakst energiezuinige apparaten
Zaterdag 19 maart was het Earth Hour. Tijdens dit uur doen miljoenen mensen over de hele wereld een uur lang het licht uit om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van onze planeet. Naar aanleiding daarvan is online retailer OTTO de eigen data ingedoken en zijn alle verkopen van elektrische apparaten op een rijtje gezet, waarbij specifiek is gekeken naar het energielabel van deze apparaten. Hieruit blijkt dat inwoners van Overijssel relatief gezien het vaakst een elektrisch apparaat uit de energiezuinigste klassen (A++ en A+++) kopen. Inwoners van Drenthe kopen naar verhouding juist het minst vaak een apparaat uit de twee zuinigste energieklassen.
Apparaten met energielabel A++ en A+++
Elektrische apparaten/producten zijn tegenwoordig gelabeld met één van deze energielabels: A+++, A++, A+, A, B, C of D. Deze labels duiden het energieverbruik aan, waarbij A+++ het meest energiezuinig is en D het minst energiezuinig. Volgens het-data onderzoek ligt het percentage energiezuinige apparaten het hoogst in Overijssel. Van alle (in 2015) door inwoners van Overijssel gekochte elektrische apparaten, had 15,6% energielabel A++ of A+++. Overijssel wordt gevolgd door Groningen (15,1%) en Zeeland (15%). Het percentage energiezuinige apparaten lag het laagst in Drenthe. Van alle in deze provincie gekochte elektrische apparaten had 9,9% het label A++ of A+++.
Apparaten met energielabel B, C en D
Zeeland is de provincie waar naar verhouding het vaakst elektrische apparaten werden gekocht met een ‘laag’ energielabel (B, C of D). Van alle door Zeeuwen gekochte elektrische apparaten had 15,5% energielabel B, C of D. Zeeland wordt op gepaste afstand gevolgd door Drenthe (12%) en Limburg (11,3%). Het percentage gekochte apparaten met label B, C of D was het laagst in Flevoland: 8%.
Overige opvallende onderzoeksresultaten
- In 2015 zijn in Nederland het vaakst apparaten gekocht met energielabel A.
- Vrouwen kopen naar verhouding vaker energiezuinige apparaten dan mannen;
- Het aandeel energiezuinige apparaten ligt het hoogst in de leeftijdsgroep 65+ en het laagst in de leeftijdsgroep 18-25.
Alle onderzoeksresultaten zijn te vinden op:
http://www.otto.nl/blog/specials/energielabel-onderzoek/.
Over OTTO
OTTO is een toonaangevende homeshopping-organisatie in fashion, living, multimedia en huishoudelijke apparatuur. OTTO is onderdeel van de wereldwijde OTTO Group. De OTTO Group is gevestigd in meer dan 20 landen, heeft wereldwijd zo’n 50.000 medewerkers en is de grootste homeshopping-organisatie wereldwijd, op Amazon.com na.