Duurzame voedsellabels

Een beetje nerveus maar vol enthousiasme kwam ons team Fair Change samen op de dag van onze lezing over duurzame voedsellabels in het leuke Amsterdamse pand van Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. We kregen een prachtig lichte kamer toegewezen die uitkeek op de binnentuin. Beamer starten, stoelen klaarzetten, snel een hapje eten en de avond nog een keer doornemen, de tijd vloog voorbij en voordat we het wisten was onze eerste spreker al gearriveerd: Petra Derkzen van het keurmerk Demeter. Later kwamen onze twee andere sprekers, filosoof Wouter Mensink, auteur van het boek “Kun je een betere wereld kopen” en Liesbeth Kap, beleidsmedewerker bij het Ministerie van Economische Zaken op het gebied van keurmerken. Goed, de sprekers waren gearriveerd, nu nog de gasten! Vol verwachting keken we richting de deuren. We hebben met z’n allen erg veel moeite en tijd in de avond gestopt, dus we hoopten dan ook dat zoveel mogelijk mensen ons zouden vinden. Gelukkig stroomden de gasten al snel binnen en was de zaal al snel gevuld met een 30-tal man.
Ons team van vijf meiden, Laurie Dieuwertje, Van-Nhi, Emma en ik waren al maandenlang bezig met de voorbereidingen van de avond. Als een van de vier teams van Jongeren Milieu Actief (JMA), de jongerenorganisatie van Milieudefensie, zetten we ons in voor het informeren van jongeren over de impact die hun (koop)gedrag heeft op het milieu. Zo organiseert het team elk jaar bijvoorbeeld de Underwear Run, een hardloopevenement in Amsterdam, waarbij de deelnemers in duurzaam geproduceerd ondergoed door Amsterdam lopen. Een andere activiteit is de zogeheten JMA Academy, een avond gewijd aan een specifiek onderwerp of vraagstuk dat vaak om meer duiding vraagt. Tijdens zo’n avond nodigen we jongeren uit om te luisteren en met elkaar in gesprek te gaan. Op die manier helpt de Academy ideeën en inzichten verder ontwikkelen en tot een breder begrip van een bepaald thema te komen. Dit jaar focust ons team op keurmerken en daarom hebben we besloten om de Academy “Kies jij voor keurmerken” in het leven te roepen.
Tegenwoordig zijn er nog amper voedselproducten zonder keurmerken. Ik sta bijvoorbeeld regelmatig radeloos in de supermarkt als ik probeer te kiezen tussen Fairtrade of UTZ-gecertificeerde chocolade, of bijvoorbeeld rondeel of biologische eieren. We worden in de supermarkt overspoeld met logo’s en sterren: Fairtrade, Beter Leven, UTZ Certified, Bio+, MSC, Rainforest Alliance, EKO en het Europees biologisch keurmerk. Maar in hoeverre zijn keurmerken te vertrouwen? Zijn ze transparant genoeg naar de consument? En garanderen ze echt duurzaamheid of kan je er een duurzaam imago mee kopen?
Een handige website is de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal en probeer eens de app Questionmark.
Fanny Olsthoorn