skip to Main Content

Vegan venkelquiche

In een van mijn eerste blogs beloofde ik om geen buitenissige dure biowinkel-ingrediënten te gebruiken in de recepten die ik hier deel. Maar toch wil ik daar graag één uitzondering op maken. En dat is: kikkererwtenmeel. Nou kun je dit bij grotere jumbo’s, AH’s en anders bij een buitenlandse toko-achtige supermarkt wel gewoon kopen. Maar niet overal, dus dat is eigenlijk onhandig.

Waarom kikkererwtenmeel dan toch een uitzondering verdient? Simpel: je maakt er onwijs goede veganistische quiches mee. En om eerlijk te zijn heeft het mij best een tijd experimenteren gekost voor het lukte om een lekkere, stevige en simpele quiche te maken zonder ei.

Deze venkelquiche kun je zonder zorgen voorzetten aan huisgenoten (ze vonden hem heerlijk!) en kan ook heel goed koud mee als picknick-voer! Die kilozak kikkererwtenmeel kost verder bijna niks, en je kunt er ook eiwitrijke pannenkoeken of mooie omeletten mee maken. Of gewoon heeel vaak quiche eten!

Hier komt het recept, voor vier personen.

9. Vegan venkelquiche (2)

Voor de taart:

– Pakje filodeeg (vriesvak) of plakjes hartige taartdeeg (geen bladerdeeg, dat bevat roomboter)

– 1 (zoete punt) paprika

– 2 rode uien (grofgesneden)

– 2 knollen venkel (gesneden, behalve de steeltjes en de harde kern onderaan)

– teentje knoflook (uitpersen)

9. Vegan venkelquiche (1)

Voor de vulling:

200 gram kikkererwtenmeel

Een lepel kokosolie of plantaardige margarine (zo’n pakje ‘bakken en braden’)

Een bosjes lente-uitjes (kleingesneden)

Verse basilicum (kleingesneden)

300 ml water, peper en zout


Meng eerst alle ingrediënten voor de vulling goed door elkaar in een beslagkom. Kan gewoon met een vork, mag ook met een blender. Laat 20 min staan. Laat intussen het filodeeg uit de verpakking ontdooien.

Snijd de groenten en bak daarna de paprika, uien, venkel en het uitgeperste teentje knoflook ongeveer 5-10 min in een koekenpan. Zet uit en laat een beetje afkoelen.

Neem een springvorm, ronde quichevorm of een ovenschaal. Bekleed die voorzichtig (het is vrij ‘breekbaar’) met het filodeeg. De plakjes mogen elkaar overlappen. Laat ze over de rand wat uitsteken, dat kan je straks terugvouwen over de vulling.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Verdeel de gebakken groente over de filodeegbodem, en giet daarover de kikkererwtenvulling. Spreid mooi uit en vouw de randen van het deeg terug over de vulling. Bak voor 25 minuten in de oven en laat daarna een kwartier ‘rusten’ voor je hem aansnijdt. Als je zolang kunt wachten tenminste!

Willemijn

Willemijn is journalist en al een jaar of tien overtuigd dat geen vlees eten het beste is dat je voor een schonere, gezondere en eerlijkere wereld kunt doen. Sinds kort zelfs helemaal veganistisch gaan eten, om nog wat meer daad bij het woord te voegen. Laat graag zien dat koken dan nog steeds leuk is en geen gat slaat uit je studentenbudget.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top