Topmerken laten het afweten
Een forse meerderheid van de topmerken die wereldwijd katoen inkopen, doet dit niet duurzaam. Het gaat om maar liefst 80% van de internationale bedrijven. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat Pesticide Action Network (PAN) UK, Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds (WNF) deze week hebben gepubliceerd. Het is uitgevoerd door door Rank a Brand, een van Europa’s grootste websites die merken vergelijkt op duurzaamheid en corporate social responsibility.
Op de ranglijst weten slechts 8 van de 37 bedrijven uit de rode zone te komen, terwijl de 29 andere merken blijkbaar niets doen aan hun duurzaamheidsbeleid bij de inkoop van katoen. Van de merken die wel iets aan duurzaamheid doen, presteert woonwarenhuis IKEA het best met 12 van de maximaal 19,5 te behalen punten. Daarna volgen C&A (9 punten), H&M (9 punten), Adidas (7,75 punten), Nike (6,75 punten), M&S (5,5 punten), VF Corporation (3,25 punten) en Kering (3 punten).
“IKEA, C&A en H&M laten momenteel zien dat met duurzaam katoen goede zaken te doen zijn, maar toch laten veel top ondernemingen het afweten”, zegt Richard Holland, directeur Market Transformation van WNF. “Terwijl de inkoop van duurzaam katoen eenvoudiger is dan ooit. Voor bedrijven is er geen excuus meer om producten zonder duurzaam katoen te verkopen.”
“Het is duidelijk dat als het om de inkoop van duurzaam katoen gaat, slechts een paar toonaangevende ondernemingen het voortouw nemen,” aldus Isabelle Roger, Global Manager van het katoenprogramma van Solidaridad. “Maar als we de katoensector als geheel duurzaam willen maken, moeten alle grote ondernemingen meedoen.”
Het goede nieuws is dat al 10 tot 13 procent van het wereldwijde katoenaanbod duurzaam is. Maar gek genoeg wordt minder dan een vijfde hiervan als duurzaam katoen verkocht, en de rest gewoon als ‘normale’ katoen. Dit omdat er een tekort aan vraag naar is van de meeste topmerken en retailers.
“Dat niet meer ondernemingen gebruikmaken van duurzaam katoen is een enorme gemiste kans,” zegt Keith Tyrell, directeur van PAN UK. “De conventionele katoenproductie gebruikt buitensporig veel water en gevaarlijke pesticides, wat vaak ernstige ecologische en sociale gevolgen heeft. Een grotere markt voor duurzaam katoen is de beste manier om de katoenteelt schoner te maken en de gezondheid van arbeiders te beschermen.”
Rank a Brand heeft de bedrijfsprestaties op drie onderdelen gemeten: beleid, traceerbaarheid en inkoop en gebruik. Bedrijven konden de meeste punten verdienen met goede prestaties op het gebied van inkoop en gebruik. Hierbij werden zij beoordeeld op de hoeveelheid Better Cotton, Cotton made in Africa, biologisch en fair trade katoen die zij in hun producten gebruiken. Dit zijn de vier standaarden die voor dit onderzoek als duurzaam zijn aangemerkt.
Het is wel opvallend dat uitsluitend gebruik is gemaakt van openbaar beschikbare informatie. Onder andere daardoor scoort een bedrijf als H&M, dat veel in de publiciteit treedt qua duurzaamheid, heel hoog. Ook is er bijvoorbeeld niet gekeken naar gedwongen en kinderarbeid.
PAN UK, Solidaridad en WNF roepen alle bedrijven die grote hoeveelheden katoen gebruiken op om doelstellingen voor het gebruik van duurzaam katoen te formuleren, te realiseren en hierover te rapporteren. Bedrijven die dit serieus oppakken zouden uiterlijk in 2020 100% duurzaam moeten inkopen.
Hier kan je het hele rapport lezen.