skip to Main Content

VinoKilo: ‘positieve consumptie’ in plaats van ‘fast fashion’

VinoKilo: ‘positieve Consumptie’ In Plaats Van ‘fast Fashion’

12466148_1071813446196201_5699840242552697802_o

Vintage per kilo sales poppen door het hele land op en zijn razend populair. Maar is het duurzaam? Nine interviewde Natalia Westermann (achtergrond in Voeding & Gezondheid in Wageningen), organisator van VinoKilo evenementen door heel Nederland.

Onderscheidend van andere vintage per kilo evenementen
“VinoKilo draait om ‘positieve consumptie’, als tegenhanger van ‘Fast Fashion’. VinoKilo wil dat kleding kopen meer op de ervaring draait en niet om het kopen zelf. De kledingstukken brengen allemaal een verhaal met zich mee, die onze bezoekers vervolgens voortzetten. Voor een goede sfeer zijn lokale foodtrucks en DJ’s aanwezig.”

Duurzaamheid bij VinoKilo 
“Het duurzame aspect zijn de vintage items zelf. We stimuleren klanten om hun eigen tas mee te nemen, zelf hebben we niet plastic maar papieren en linnentasjes. Ik ben aan het onderzoeken hoe onze evenementen duurzamer kunnen zijn. Mijn beleid is om samen te werken met groene organisaties, ze een stem te geven. Dit is nog een onderdeel die voor VinoKilo NL in de ‘ontkiem’ fase zit.”

Duurzame dilemma’s
“Er worden veel spullen heen en weer gereden uit Mainz, Duitsland. Daarnaast moet de kleding uit Amsterdam en gedeeltelijk uit Duitsland komen, wat onze ecologische voetafdruk vergroot. Komende tijd zijn er veel evenementen in Duitsland. Een oplossing waar we nu naar kijken is om in één keer veel te vervoeren en een opslagplek te creëren in Mainz. Op deze manier willen we het aantal ritten verminderen. We gaan mogelijk ook materialen zoals weegschalen aanschaffen voor VinoKilo Nederland.”

 

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Alle kledingkasten vormen samen een ‘community closet’[/perfectpullquote]

 

Oorsprong van de kleding
“We werken samen met een vintage kledinghandelaar, die koopt de items. Alle kleding die niet verkocht is, neemt de kledinghandelaar weer mee. Niets wordt weggegooid.”

De winst
“De opbrengst van onze evenementen worden voor VinoKilo gebruikt. We zijn een groeiende studenten start-up, begonnen in de zomer van 2015. We investeren bijvoorbeeld in weegschalen en promotiemateriaal. Daarnaast ondersteunen we hiermee ook de zusterorganisatie Darpdecade. Deze organisatie organiseert kledingruilevenementen in Duitsland en haar missie om kledingruil ‘the next best thing’ te maken. Alle kledingkasten vormen samen een ‘community closet’, zodat al je vergeten kledingstukken een tweede leven krijgen.”

 

13246215_1038340846221906_6872980836035063492_o


Waar haal jij zelf je kleding vandaan?
“Ik ben net verhuisd naar Amsterdam, dus ik was vorige week mijn kast aan het uitruimen. Grappig om te zien dat hoe je mijn kledingruil & VinoKilo avontuur kan terug zien in mijn kledingkast! De meeste nieuwe items heb ik allemaal op VinoKilo evenement gevonden of in tweedehands winkels, terwijl de meeste oude items nog van bij de H&M etc. vandaan kwam. Ik besef me ook nu dat hoe meer ik met vintage & duurzaamheid bezig houd, hoe meer ik tweedehands koop en vrijwel niets nieuws. Hiermee wil ik dus ook aangeven dat hoe meer mensen we in contact brengen met vintage, hoe meer standaard vintage wordt en hoe sneller de ‘Fast Fashion’ verleden tijd wordt!”

Unwanted
Bij VinoKilo kan je helaas niet je kledingstukken inleveren die je niet hoeft. Zelf geeft Natalia haar ‘oude’ kleding aan vriendinnen of brengt ze deze naar de Reshare store van het Leger des Heils.

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Hoe meer mensen we in contact brengen met vintage, hoe meer standaard vintage wordt en hoe sneller de ‘Fast Fashion’ verleden tijd wordt” [/perfectpullquote]

Persoonlijke noot van Nine
Zelf ruil ik enkel nog kleding, om zo de kledingindustrie en het eindeloze consumeren tegen te gaan. Ik verkies een kledingruil boven een vintage kilo sale door het commerciële karakter en het vele transport. Velen zullen aangetrokken worden door het idee dat er eindeloos veel kleding is, en veranderen wellicht niet hun leefstijl maar halen de volgende keer hun goedkope kleding bij de H&M. Ook is het niet helder waar zo’n kledinghandelaar zijn kleding vandaan haalt. Daarbij los je niet het probleem van het kledingoverschot op, omdat je kast nog steeds uitpuilt. De meeste kleding draag je niet meer door een verandering in smaak en maat, en is dus nog in goede staat. Waar laat je je kleding? Veel kledingbakken gebruiken de textiel voor nieuwe kleding, in plaats van de kleding te hergebruiken. Het beste is in mijn ogen dan ook een eindeloze circulatie van kleding door kledingruils. Die je makkelijk en gratis zelf kan organiseren.

Oproepje
Wil je een VinoKilo evenement in jouw stad en weet jij een leuke locatie? Contact ons dan!
Mail naar vinokilo@gmail.com and tell us more!

Nine de Jonge

Nine is antropoloog, en zet zich zowel in haar persoonlijke leven als binnen haar werk in voor een duurzamere wereld. Haar focus ligt op duurzaam en inclusief onderwijs. Nine verdiept zich in en schrijft over onderwerpen als gendergelijkheid, inclusiviteit en diversiteit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top