Volg de massa, volg de leiders
Verslag EFR Sustainability Summit: Transform Your World
Door Nick Bijlsma
De trein van 7 uur ’s ochtends pakken, een vrije dag opgeven, misschien 2 uurtjes college missen, dat is niet niks. Zeker niet, als je van tevoren weet dat je gaat pitchen voor Shell. Tsja, je moet er wat voor over hebben, om bekende mensen uit het bedrijfsleven te horen spreken. En die lijst met sprekers is ook niet niks: bijna alle CEO’s van de Dutch Sustainable Growth Coalition kwamen op 8 december 2016 naar de Erasmus Universiteit om daar met elkaar en met het publiek te praten over de implementatie van de Sustainable Development Goals (SDG’s).
De bekendste bedrijven daarin vertegenwoordigd waren Shell, DSM, Philips en Unilever. Nou bekt CEO wel lekker, maar ministers en beleidsadviseurs maken hun eigen leven veel te moeilijk. Kijk maar naar de beschrijving van Lilianne Ploumen: minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, of neem David Nabarro, ‘Special Advisor of the UNSG on the 2030 Agenda for Sustainable Development’. En dan heb ik nog niet eens ‘UNSG’ voluit geschreven…
De ochtend begon met een Nederlandstalig programma, waarin mensen van het CBS, D66 en MVO speeches gaven in een volle zaal. In de workshop die ik daarna volgde zit een divers volk: van studenten en young professionals tot werknemers met een hoge functies bij bedrijven als Nuon, Heineken, Gasunie en AkzoNobel.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Als je het label ‘duurzaam’ ergens opplakt, moet je het ook waarmaken.[/perfectpullquote]Het interessantste gesprek van de dag heb ik gehad met de baas van de Heineken Global Supply Chain. Ik kreeg hierbij echt het gevoel dat Heineken haar best doet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Brouwerijen worden klimaatneutraal en ze maken o.a. gebruik van Life Cycle Assessments (LCA) voor het zoeken naar nieuwe locaties voor hun brouwerijen. Het probleem van Heineken zit echter in het brouwproces: de thermische energie die hierbij nodig is kan (nog) niet worden opgevangen door duurzame energiebronnen. Voor het brouwen van bier is namelijk een hoge temperatuur nodig. Daarnaast moet het bier tijdens transport koel worden gehouden. Het luxeproduct Heineken moet altijd en overal ‘ready-to-serve’ zijn.
Ook werd er gevraagd waarom Heineken geen duurzaam bier maakt. Het antwoord was simpel: consumenten willen niet meer betalen voor een duurzamer product. En als je het label ‘duurzaam’ ergens opplakt, moet je het ook waarmaken. De strategie van Heineken nu is dat het bier zo duurzaam mogelijk wordt geproduceerd en dat deze boodschap wordt overgebracht aan de consument, zonder dat de consument daar meer voor hoeft te betalen. De tijd is blijkbaar nog niet rijp om Heineken uit te roepen als ‘duurzaam’ bier.
De studenten die zich voor dit evenement hadden ingeschreven, konden pitchen in teams voor één van de grote bedrijven. Ik was ingedeeld bij Shell en het pitchen ging goed, maar om in een halfuur een briljant, creatief en financiële oplossing te vinden was natuurlijk niet te doen. Helaas hadden we dan ook niet de winnende pitch. Shell was meer geïnteresseerd in incrementele oplossingen die gebruikmaken van de bestaande infrastructuur. Door de houding van Shell had ik het gevoel dat ze niet echt wilden bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot op korte termijn. Nu is het natuurlijk zo dat het bij de bedrijven primair om winst draait, maar door meer druk vanuit de Verenigde Naties, overheden en de maatschappij zelf, ziet het bedrijfsleven ook wel in dat ze niet achter kunnen blijven. Aan ons, de jongeren, is het om deze duurzame koers te blijven volgen en zo een massa aan kennis te creëren op het gebied van duurzame ontwikkeling.
[perfectpullquote align=”left” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Aan ons, de jongeren, is het om deze duurzame koers te blijven volgen en zo een massa aan kennis te creëren op het gebied van duurzame ontwikkeling.[/perfectpullquote]Oud-premier Jan Peter Balkenende startte het middagprogramma en trok meteen de aandacht door te zeggen dat er aan het einde van de middag een koude Heineken klaar zou staan. Vandaar dat de zaal nog zo vol zat tegen die tijd, want tegen koud bier kunnen zelfs subsidies niet op. Gelukkig werd de lange middag ook gevuld met humor: vooral David Nabarro (UN) en Feike Sijbesma (DSM) stalen de show. Als je in de media leest over zulke evenementen of bijeenkomsten, mis je al gauw de context. De humor en de wil van mensen zijn niet af te lezen in 1000 woorden.
Aan het eind benadrukte CEO Frans van Houten van Philips dat we leiders en frontrunners zoals Elon Musk nodig hebben om de implementatie van de SDG’s succesvol te maken. Deze leiders moeten dan wel volgers hebben, anders zijn ze ‘loners’, aldus de woorden van Van Houten. Als we de leiders van het bedrijfsleven volgen, kunnen we een wereld creëren waarin duurzame ontwikkeling vanzelfsprekend is. Het is aan ons, de jongeren, om niet zomaar blind de massa te volgen, maar ons verstand en idealen te blijven gebruiken.