skip to Main Content

Bio? Budget? Buren!

Bio? Budget? Buren!

Daar is het dilemma, je staat in de supermarkt tegenover een schap vol pasta. De goedkoopste kost 60 cent, maar dat smaakt nergens naar. Dan toch maar het huismerk voor 1 euro. Maar er is ook nog de biologische keuze, waarvan dat stemmetje eigenlijk zegt dat je die moet kiezen, maar hij is wel €1,85. Dus loop je toch weer met het huismerk naar buiten. Wat zou het mooi zijn als je voor een betaalbaar bedrag dat biologische pak pasta zou kunnen krijgen. Of nog mooier dat je helemaal niet naar die ongezellige drukke supermarkt hoeft. Het goede nieuws is dat dit allemaal geen sprookje is, het kan gewoon.

Voko
Ik woon in een studentencomplex waar we een Voko hebben opgericht. Voko staat voor voedselcollectief, de ouderwetse K van kollektef is er in gebleven maar dat maakt het niet minder hip en modern. Een Voko is, zoals de naam al zegt, een verband van mensen die samen hun eten inkopen. Dit eten kan direct van de boer komen of nog via een tussen handel maar het is in de meeste gevallen duurzamer dan van een supermarkt. Daarnaast zijn de lijntjes tussen de consument en de producent meestal korter waardoor de consument eerlijkere prijzen betaald en de producent er een eerlijkere opbrengst aan overhoud.

De steun aan lokale producenten en de besparing van geld is niet de enige reden waarom mensen zich aansluiten bij een Voko – het is ook nog heel leuk! Ik zie een voedselcollectief als een soort van sociaal consumeren. Je koopt samen je producten in, waarvoor dus een zekere vorm van samenwerking nodig is. Het is natuurlijk leuk om er achter te komen dat je buurman altijd bepaalde granen voor zijn ontbijt eet waar jij nog nooit van had gehoord. Een ander bijkomend voordeel is dat je altijd wel wat in huis hebt als je geen tijd hebt om boodschappen te doen. Bij de meeste handelaren moet je producten in grotere hoeveelheden bestellen, dit geld vooral voor droogproducten. Daardoor krijg je bijvoorbeeld 10 pakken pasta in plaats van 1. Je koopt dus een voorraad.

Je eigen Voko

Klinkt dit je als muziek in de oren? Het is helemaal niet moeilijk om er zelf ook eentje te starten. Zoek een groepje mensen bij elkaar die mee willen doen en organiseer een leuk etentje. Binnen de kortste keren heb je je eigen Voko. Hieronder 10 tips die je op weg kunnen helpen.

  1. Bedenk een handig betaal- en bestelsysteem. Wij komen elke 2 maanden met 1 vertegenwoordiger per huis samen en dan voeren we alle bestellingen in een Excel-bestand in. Dat bestand rekent dan de prijzen per huis uit. We hebben een gezamenlijke rekening waar alles naar wordt overgemaakt. Zelf houden wij dan nog een buffer van 2% aan zodat er een beetje extra is mocht er een keertje iets mis gaan, en voor een fles wijn voor de persoon die het die keer heeft georganiseerd.
  2. Bij de meeste handelaren stellen ze een minimum van 400 euro voor de bestelling. Dit lijkt veel maar als je een groepje mensen bij elkaar hebt zit je daar zo aan. Met ons studentenhuis van 6 hebben we ongeveer 200 euro per keer.
  3. Zorg voor een duidelijke taakverdeling en coördinatie. Eén persoon moet het overzicht houden, waarna de rest van de taken verdeeld kunnen worden. Zoals iemand die de individuele bestellingen bijhoudt, iemand die de bestelling bij de producent plaatst, iemand die de financiën regelt, iemand die de bezorging en verdeling coördineert, etc.
  4. Zorg voor een handig afleveradres en een uitpakteam. Als je producten worden geleverd moet dat natuurlijk wel op een plek zijn waar een vrachtwagen kan komen. Daarnaast moet de vrachtwagen zo snel mogelijk worden uitgepakt, anders moet je borg betalen voor de karren. Wij zorgen er altijd voor dat er tenminste 10 mensen zijn die snel uitpakken en de producten in stapeltjes per huis verdelen.
  5. Maak het leuk en gezellig. Dit spreekt natuurlijk voor zich. Zorg dat het leuk is voor iedereen die mee doet. Organiseer bijvoorbeeld een keer een dinertje waarbij iedereen wat meeneemt. Dat kun je dan handig combineren met een bestelling plaatsen. Als mensen het leuk vinden, zijn ze ook sneller bereid om zich in te zetten voor de voko.
  6. Neem eens een kijkje bij lokale boeren. Het is natuurlijk altijd leuk om producten uit de buurt te eten. Soms hebben boeren een partij over die ze niet aan de winkels kunnen slijten. Zorg dan dat jij dat voor een leuk prijsje kan overkopen. Misschien kan je wel een vaste afspraak maken zodat je bijvoorbeeld altijd verse aardappels kan krijgen. Dit kost even wat tijd en energie maar het is super leuk en het resultaat is geweldig.
  7. Deel de producten zodat je niet alle kastjes vol hoeft te proppen met voorraad. Spreek met je buren af dat zij afwasmiddel bestellen en jij de muesli, en dan wissel je de helft om. Zo zit je niet met hele grote voorraden en deel je ook nog de kosten.
  8. Koop eerst iets in een biowinkel om het uit te proberen. Als je iets nieuws wilt proberen is het slim om het eerst een keertje in de winkel te kopen voordat je meteen een groot verpakking bestelt.
  9. Neem eens een kijkje op een van deze websites.
  1. Zoek een bestaande voko. Er zijn al allerlei voko’s in Nederland. Zo zijn er alleen al in Amsterdam vier en één in Utrecht. Ik ken ze niet allemaal maar met een beetje googlewerk zijn ze vast te vinden. Probeer wat verschillende zoektermen uit, ze noemen zichzelf niet allemaal voko.

 

Nine de Pater

Nine studeert Environmental Sciences in Wageningen en ze studeert af in de richting Environmental Policy. Met deze studie is ze al dagelijks bezig met de invloed van mensen op hun omgeving en andersom. Naast haar studie doet ze allemaal dingen voor een duurzame samenleving. Ze is actief bij Fossil Free en de Nederlandse Klimaatbeweging. Ook is ze betrokken bij het opzetten van een platform om jongeren te betrekken bij natuurbeheer en -beleid.

Dit bericht heeft 2 reacties
  1. Leuke tips, dank je! Wij hebben in Eindhoven ook een VOKO (met ongeveer 70 mensen), maar moeten extra betalen voor contant afrekenen, dus een bankrekening lijkt me wel handig. Wij hebben geen winst, dus willen ook geen extra belastingen betalen, want dat doen we al over de artikelen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Staat de rekening op de naam van iemand of hebben jullie een gezamenlijke naam? Hebben jullie een KvK-inschrijving of gewoon onderling geregeld?

    1. Hai Marjon,
      Wat leuk! Bij hebben ons als vereniging bij de kvk ingeschreven. En volgens mij hoeven we geen belasting te betalen. We hebben met de groothandel (bd totaal) zelfs een automatische incasso en dan kan je ook gemakkelijk geld overmaken naar boeren. Het ging bij bestellingen meestal om een paar duizend euro in totaal dus dat is sowieso niet handig contant. Als producten toch niet geleverd konden worden dan stortte ze dat binnen een week terug.
      We hebben dus wel die extra 2% marge die we rekenen, dat is wel handig omdat er wel eens mensen zijn die niet optijd hun geld overmaken, dan hoeven we niet de hele bestelling af te blazen. Verder gebruiken we dat geld om bedankjes te regelen voor de vrijwilligers.
      Groetjes Nine

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top