skip to Main Content

Duurzaam googlen, kan dat?

Duurzaam Googlen, Kan Dat?

 “Ff googlen”. Het is een uitspraak die de laatste jaren veel bekendheid heeft genoten met de groei van het Google-fenomeen. Tegenwoordig weten wij jonge mensen niet zoveel meer uit ons hoofd (aldus de oude generatie), want dat is helemaal niet meer nodig. We googelen het toch even?

Door Helena de Boer

Ik vind het heerlijk. Wil ik weten welk nummer ik hoor op de achtergrond in die ene koffietent? Ik google even wat lyrics. Wil ik weten hoe ik erachter kom of mijn ei nog goed is? Ik google ‘wanneer ei bedorven’. Wil ik weten bij welke aflevering van New Girl ik ook alweer was? Je raadt het al, ik google het even.


Maar al dat gegoogle blijkt meer gevolgen hebben dan alleen een blije googlaar. Jaren geleden onststond al de eerste roddel die Google’s duurzaamheid in twijfel trok: twee Googlezoekopdrachten (volgens de berekening 7g CO2) zouden evenveel produceren als één keer de waterkoker gebruiken (15g). Al snel bleek dit echter overdreven te zijn: volgens Google waren allerlei zaken bij deze berekening inbegrepen die buiten Google’s verantwoordelijkheid liggen, zoals het energieverbruik van iemands laptop. De werkelijke CO2 uitstoot van één zoekopdracht zou dan ook eigenlijk 0,2g zijn.

 

Hoeveel een zoekopdracht nou precies wel en niet uitstoot even daargelaten, de totale carbon footprint van Google is niet gering. In 2011 werd deze geschat gelijk te staan aan de totale uitstoot van het hele land Laos: ongeveer 1,5m ton CO2 per jaar, een uitstoot die in 2015 was gestegen naar 3m ton CO2 . Daarnaast wordt de totale bijdrage van datacenters aan de mondiale uitstoot van broeikasgassen geschat op twee procent – gelijk aan de gehele luchtvaartindustrie.

Google doet wel degelijk haar best om deze uitstoot aan te pakken. Datacenters gebruiken wanneer mogelijk duurzame energie, de energie efficiëntie wordt constant verhoogd, en voor de vele overige emissies worden carbon offsets aangeschaft, bijvoorbeeld door het methaan van een lokale boerderij op te vangen.

En plotseling is daar dan Ecosia. De zoekmachine die bomen plant. Elke duurzame student zal deze wel langs hebben zien komen op zijn of haar Facebook tijdlijn. En misschien ook wel hebben geïnstalleerd en gebaald van de slechte kwaliteit van de zoekresultaten in vergelijking met Google, net als ik. Vaak heb ik dan ook twee keer moeten zoeken: één keer op Ecosia en één keer – geslaagd – op Google. Toch blijf ik Ecosia gebruiken. Het is tenslotte duurzaam (en verdomd lastig om te de-installeren), want er worden bomen geplant.

Maar is Ecosia wel echt zo duurzaam? Of laten we ons gewoon verblinden door hele goede marketing? En hoe werkt dat dan precies met die bomen? Op haar website schrijft Ecosia: “Ecosia is de zoekmachine die bomen plant met zijn advertentieopbrengsten. Deel Ecosia en laat je vrienden zien hoe ze hun steentje bij kunnen dragen, simpelweg door te zoeken“. Maar bomen planten… is dat dan niet wat Google ook doet met haar carbon offsets?

Nee, eigenlijk is het heel anders. Google plant bomen, koopt duurzame energie en carbon offsets om haar eigen footprint te compenseren. Ecosia daarentegen, plant bomen van haar winst. Ecosia is dus een ware ‘Social Enterprise’, waarvan alle winst voor duurzaamheid wordt gebruikt. Het voordeel van Ecosia’s keuze om te focussen op bomen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld groene energie, is dat herbebossing vele uiteenlopende positieve gevolgen heeft: Bomen slaan CO2 op, beschermen de bodem, herbergen de biodiversiteit, en nog vele andere voordelen (aldus de website van Ecosia).

Nu is het natuurlijk nog de vraag of de fondsen waaraan Ecosia haar winst toekent (in onder andere Madagascar en Peru) helemaal te vertrouwen en transparant zijn. De inspanning van Ecosia is er echter zeker. Dus ook al zijn de zoekresultaten minder…de logaritmes schijnen te verbeteren als je de zoekmachine langer gebruikt. Dus als je nog even doorzet met Ecosia krijg je binnenkort goede resultaten én plant je tegelijkertijd bomen – en als Ecosia dan een keer echt geen goede resultaten geeft is daar altijd Google nog. Want probeer Google ondertussen niet af te schilderen als een vieze multinational: Deze multinational doet wel degelijk haar best om zich voor te bereiden op een duurzame toekomst.

Helena de Boer

Helena de Boer is master studente in de Sociale Psychologie met een focus op duurzaam gedrag. In haar stukjes voor DuurzameStudent probeert ze door een luchtige toon te gebruiken duurzaamheid toegankelijk te maken voor iedereen, en tegelijkertijd mensen aan het denken te zetten. Voor haar huidige studie heeft Helena een master Environment, Politics & Globalisation en meerdere stages op het gebied van duurzaamheid afgerond.

Dit bericht heeft 2 reacties
  1. Tegenwoordig is er ook een Nederlandse groene zoekmachine: ZoekGroen. De zoekresultaten van ZoekGroen worden aangeleverd door Google (die zoekresultaten vind ik persoonlijk prettiger dan van andere zoekmachines). En maar liefst 95% van de opbrengsten wordt gebruikt om bomen te planten en verwoestijning tegen te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top