skip to Main Content

De weg naar een autovrije stad zit vol kansen

De Weg Naar Een Autovrije Stad Zit Vol Kansen

De verkeerssector gaat een nieuw tijdperk tegemoet. Afgelopen september werd duidelijk dat Transport Logistiek Nederland (TLN) de CO2 uitstoot in de Nederlandse binnensteden terug wil brengen naar 0%. Later die maand  presenteerde GroenLinks het idee om in de binnenstad van Amsterdam alle auto’s te weren. In hun concept-verkiezingsprogramma voor de gemeente wordt duidelijk dat vanaf 2025 alleen emissievrije auto’s nog welkom zullen zijn. GroenLinks spreekt over een ‘radicaal sociale, groene en vrije stad’.

Door Nynke Bonnema, correspondent ondernemerschap

Ben jij als student ondernemer in de dop? En heb je affiniteit met verkeer, infrastructuur en transport? De toekomst ziet er kleurrijk uit voor deze sectoren. Een overzicht van de kansen.

Een gat in de weg

Geen reguliere auto’s in de stad zal zorgen voor een gat in vervoer. Als oud-autobezitter wil je niet wachten op de tram. Je wilt op elk moment de weg op gaan. Deze doelgroep biedt een enorme kans en vraagt om een oplossing die een beter alternatief biedt voor het bezitten van een eigen auto. Enige voorbeelden zijn carsharing zoals de elektrische Car2Go, waarbij je alleen betaalt voor het ritje dat je maakt. Dus geen zorgen over wegenbelasting of parkeerkosten. Ook zal de vraag toenemen op het gebied van verhuisservices, haal-en-breng services, kinderopvang en boodschappenservice.

Fietsers first

Fietsen moet gestimuleerd worden. Het is een van de meest duurzame opties om je van A naar B te verplaatsen. Geen auto’s betekent meer ruimte en parkeergelegenheid voor fietsers. Ook biedt dit kansen voor alle fietsfabrikanten en –makers. En denk bijvoorbeeld aan de bakfiets! Deze zijn al flink ontwikkeld, waardoor ze nu lichter fietsen en wendbaarder zijn. Wellicht zien we deze vaker verschijnen in het stadsbeeld. Verder kan er nagedacht worden over hoe fietsers bijvoorbeeld droog kunnen blijven in de regen. Of een fietsband die niet lek kan? Ook het bieden van genoeg (veilige) stallingen, bijvoorbeeld tegen betaling, zal de fietser stimuleren.

Foto: Trikke Europe

 

Nieuwe vervoersmiddelen

Daarnaast zorgt het weren van reguliere auto’s voor een nieuwe ideeën qua vervoersmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan Trikke Europe. Geen fiets. Geen scooter. Iets compleets nieuws, bestaande uit een frame en drie wielen. Het biedt een alternatief voor individueel vervoer en is duurzaam, want helemaal elektrisch. Als voordeel ten opzichte van de auto, neemt de Trikke veel minder ruimte in beslag.

Oftewel, buiten de lijnen van de auto, de fiets en de scooter is er nog veel nieuws te bedenken. De wegen liggen er immers al.

De toekomst is elektrisch

Elektrisch rijden is in opmars, en dat zal voorlopig zo blijven.  Hoogleraar DC systems, Energy conversion & Storage Pavol Bauer van de TU Delft, geeft aan dat elektrisch rijden steeds goedkoper wordt en verwacht dat er 1 miljoen elektrische auto’s in 2025 rondrijden in Nederland. Aandachtspunten zijn volgens Bauer de ontwikkeling van batterijen en laadmogelijkheden. Zoals inductief laden. Denk hierbij aan de elektrische tandenborstel. Deze draadloze oplaadmogelijkheid in de grond is een alternatief voor een stad vol laadpalen op straat. Met deze technologie maken we het een stuk leuker, mooier en makkelijker.

Groene stad – Photo by Hung Tran on Unsplash

Ruimtelijke stad

Door de afname van het aantal auto’s in de stad zal het zoeken van een parkeerplek makkelijker worden voor autodelers en fietsers. GroenLinks spreekt over een ‘radicaal sociale, groene en vrije stad’. Als alternatief voor alle ruimte die vrijkomt, denk aan parkeerplekken en –garages, is genoeg te verzinnen. Zolang het maar duurzaam is en bijdraagt aan de toekomst. Zou een parkeergarage omgetoverd kunnen worden tot een verticale tuin? En hoe zou daar winst op gemaakt kunnen worden? Meer ruimte, meer groen en meer kunst. En hopelijk na Amsterdam nog volgen vele andere steden.

 

Ben jij als student een ondernemer in de dop? Dan is het slim om vooruit te kijken en kansen te zien. Qua verkeer zal er veel gaan veranderen. Heb je hier zelf ideeën over? Laat ze achter in de comments!

 

Uitgelichte foto door Susan Yin via Unsplash.

Nynke Bonnema

Nynke studeert Culture Organization and Management en heeft een achtergrond in marketing. Door studie, reizen en het ontmoeten van mensen is ze er nu van overtuigd dat wij de generatie zijn die een omslag moeten maken om de wereld te verduurzamen. Volgens haar is de eerste stap duurzaamheid leuker en toegankelijk te maken. Weg met het geitenwollen sokken imago, sustainability is sexy!

Dit bericht heeft 1 reactie
  1. Wat lijkt mij dat gaaf, een stad zonder auto’s! Zelf gebruik ik nu veel mijn step, Vaak wordt ik eerst raar aangekeken omdat mensen dit als speelgoed aanzien, maar het is echt superhandig. De step kan makkelijk mee in de bus, de tram en de trein en vervolgens kan je al steppend verder naar je bestemming. En dat kan best wel snel, als er asfalt ligt ga ik net zo snel als de fietsers. Klinkers zijn wel wat lastiger… maar ik kan iedereen die met het openbaar vervoer reist en dan nog een stukje moet afleggen de step aanraden!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top