Hoe duurzaam is bierbrouwer Heineken?
Onlangs verscheen er op dit platform een artikel over duurzaam dronken worden. In de voorselectie kwam Heineken al niet voor. Zita Schellekens, directeur corporate affairs en Esther Kruiper, duurzaamheidsmanager van Heineken Nederland zijn het daar niet mee eens. In een openhartig gesprek met deze twee wereldverbeteraars kwamen we erachter hoe duurzaam Heineken is en wilt worden.
Geschreven door Jos Hummelen
Op het Make The World Great Again festival kwam ik Zita tegen, zonnend op een steiger met de voetjes in het water. Ze noemt zichzelf ‘wereldverbeteraar’, waardoor haar aanwezigheid hier volkomen logisch overkomt. Toch werkt ze voor Heineken, wat onlangs met betrekking tot de louche praktijken in Afrika slecht in het nieuws kwam.
Zita: “daarover valt vanalles aan te merken, maar ik wil vooral naar voren kijken. Ik werk bij Heineken met als missie om de cultuur te veranderen. Ik werk liever voor Heineken dan voor een kleine startup, want op deze manier kan ik veel meer impact maken. Heineken kan, als het wilt, de hele industrie veranderen. Ik wil dat en ik krijg binnen de top steeds meer medestanders.”
Esther is het eens: “sterker nog: er zijn ook veel bedrijven die met ons willen samenwerken om dat doel te bereiken. Dus we veranderen zodoende niet alleen onze eigen industrie, maar er verandert ook wat in de wereld van afvalverwerking en logistiek, om er maar eens twee te noemen. Heineken is een grote tanker, waarbij de processen soms wat traag gaan. Maar we liggen wel mooi op koers! Het bereik van wat je kunt doen is binnen een bedrijf als Heineken enorm! Alleen al onze brouwerijen in Nederland produceren tien miljoen hectoliter per jaar. Als je die processen kunt verduurzamen, kun je echt het verschil maken!”
Van hoofd naar hart
Binnen Heineken Nederland wordt de strategie elke drie jaar onder de loep genomen. Esther en Zita maken zich er hard voor om duurzaamheid een centrale rol te geven binnen de organisatie. Onder medewerkers wordt het thema alvast als ‘zeer belangrijk’ gezien.
Zita: “maar de manier waarop we het aanvlogen was niet inspirerend. Een beleid van ‘minder, minder, minder’ geeft niet veel voldoening en bovendien was het niet tastbaar voor medewerkers. Daarom vond ik het belangrijk om ons personeel actief te betrekken bij de thematiek. Dat betekent dus dat je met 84.000 mensen wereldwijd het gesprek aangaat over waar zij gepassioneerd over zijn en waar ze voor te porren zijn. We hopen dat Heineken Nederland als een voorbeeld kan dienen voor andere hoofdkantoren. Duurzaamheid als thema kent vele aanvliegroutes, vandaar dat iedereen zijn of haar ei erin kwijt kan. Wat we samen willen is maximaal rendement voor onze business, uiteraard, maar ook voor onze planeet.”
Esther: “binnen het bedrijf zijn er 12 ‘futuremakers’ aangesteld om na te gaan wat de toekomst voor Heineken zou moeten zijn. Ik had het geluk dat ik één van hen was. Uiteraard vind ik duurzaamheid belangrijk en kan ik me er ook kwaad om maken als ik zie hoe dat gaat in ons land. Het management heeft zich door deze 12 laten adviseren.”
Zita: “het lijkt er dus op dat we in de komende drie jaar grote stappen gaan zetten. Binnen de organisatie zie je ook dat we van ‘alleen maar in het hoofd’ naar ‘ook met het hart’ gaan. Duurzaamheid past mooi binnen die verantwoordelijke houding. We willen ons daarnaast committeren. Anders komen die voornemens snel onder druk te staan.”
Wat zou jullie beste argument zijn om Heineken mee te nemen in onze volgende proeverij van duurzame bieren?
Zita: “de consument en de burger lijken soms twee aparte mensen. Wat de burger belangrijk vindt, laat de consument niet zien. Daarom is het belangrijk dat ‘duurzaamheid’ als thema wordt aangekaart bij de consument. Daar gaan we in de toekomst fors op inzetten. Ik zou het heel sterk vinden als je het argument voor waarom Heineken duurzaam is, binnenkort op een flesje kan lezen.”
Esther: “mensen drinken een lekker biertje en denken dat het vooral interessant is wat die kleine, exotische brouwers doen. Maar wij kunnen bij Heineken pas echt een verschil maken! Bovendien werken wij ook lokaal. Als we wat Nederlandse, duurzame boeren op onze verpakking laten zien, krijgt Heineken in Nederland ook al een ander imago.”
Zita: “kennis is heel belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat een ingeleverd flesje zeven keer minder CO2 kost om te hergebruiken tegenover een flesje in de glasbak? Als mensen dat weten zijn er twee redenen om je flesjes netjes in te leveren bij de supermarkt: geld en het milieu.”
Zijn jullie wat betreft de inhoud van het flesje ook duurzaam?
Zita: “bij Heineken Nederland hebben we steeds meer de ambitie om klimaatneutraal en circulair te worden in 2025. Daarom zijn we bezig het hele brouwproces in kaart te brengen, zodoende kunnen we ook voor elk stapje kijken wat we bijvoorbeeld aan energie of water kunnen besparen. Daarnaast kijken we naar de ingrediënten en waar die vandaan komen. We willen in de komende jaren steeds meer duurzame gerst inkopen. Dat doen we al, maar dat moet echt nog veel meer. Dus echt ‘from barley to bar’.”
Esther: “eigenlijk zelfs nog meer dan alleen van de grondstof tot het biertje aan de bar. Zo werken we ook samen met boeren om biodiversiteit te verhogen. Dus we willen niet alleen meer opbrengst, maar ook een hogere complexiteit van het milieu. Daar hebben wij zelf geen voordeel aan, behalve dan dat de gronden dan weerbaarder worden, maar dat is wel heel indirect.”
Zita: “ik heb veel voor Heineken Afrika gedaan en daar zetten we nog veel meer in op lokaal inkopen, uiteraard vanwege de werkgelegenheid, maar ook om transportkosten te voorkomen.”
Esther: “in Nederland zie je ook dat we grote stappen maken. Zo kostte het een jaar jaar geleden nog 5,4 liter water om 1 liter bier te produceren, nu is dat 3,7 liter.”
Zita: “dat bedoel ik! Als je dan berekend hoeveel wij produceren, dan zijn dat echt enorme besparingen. Soms kan het heel simpel zijn. Zo gebruiken we het water dat we voor de productie hebben gebruikt voor de schoonmaak. Dat is heel schoon water, maar anders zou het als afval worden afgevoerd!”
De samenwerking met boeren ligt voor de hand. Zijn er nog meer samenwerkingsverbanden die jullie helpen te verduurzamen?
Zita: “we erkennen dat we niet alles zelf kunnen en leren heel graag van andere bedrijven. Bovendien zit er heel veel kennis bij andere instellingen die ons graag helpen met de doelen die wij nastreven op het gebied van duurzaamheid.”
Esther: “er zijn heel veel voorbeelden te noemen, gelukkig. De meest actuele is de lancering van een project in Den Bosch, waarin we samenwerken met de gemeente, het waterschap en de lokale afvalverwerker. We gaan biogas gebruiken voor zowel verwarming als koeling voor onze brouwerij.”
Zita: “we hebben ook een start gemaakt in Zoeterwoude. Daar zijn vier windmolens neergezet in samenwerking met Eneco.
Esther: “nog een voorbeeld: we werken samen met Sligro en Simon Loos om elektrische vrachtwagens in de twee grootste Nederlandse steden rond te laten rijden.”
Zita: “dat klinkt kleinschalig, maar we zijn ook onze eigen leasebakken aan het verduurzamen. Ze moeten hybride of volledig elektrisch zijn. Niemand krijgt meer een diesel vanaf nu.”
Esther: “en ook op het water timmeren we aan de weg. We hebben met Nedcargo een elektrisch vrachtschip ontwikkeld. Via het transferium hebben we bedacht dat we minder over de weg en meer over het water willen vervoeren.”
Zita: “de voorbeelden zijn bijna eindeloos. Nu moet het ook nog gedragen worden door het brede publiek. Dan krijg jij volgend jaar bij je duurzame bierproeverij ook gewoon een Heineken voorgeschoteld!”