In The Spotlight: Klooker!
In deze reeks willen we drie keer een bedrijf in het zonnetje zetten, omdat we hun doelen delen. Deze keer ‘Klooker’: een platform dat voor jou uitzoekt welke goederen zowel duurzaam als eerlijk zijn. Want we stoppen pas met eten van plofkippen en kopen bij Primark als we een beter alternatief aangeboden krijgen. Klooker helpt je die te vinden.
Door: Jos Hummelen
Een jaar geleden wilde ik iets leuks kopen om mijn collegae een nieuwjaarskadootje te kunnen geven. Ik had natuurlijk voor iedereen de zoveelste mok kunnen kopen, maar ik besloot even te kijken op de website van Klooker. Het resultaat? Ik vond handgemaakte Cambodjaanse Kampot peper. Deze peper is duurzaam verbouwd en verpakt. Alle winst gaat terug naar de omgeving waar het product vandaan komt, om te zorgen voor (daar komen ze weer) schoon drinkwater en onderwijs. Een mooie investering dus.
Deze ervaring met Klooker is al even geleden. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat en dus mailde ik de eigenaar Dennis Kamst om hem een aantal vragen voor te leggen.
Hoe is het Klooker het afgelopen jaar vergaan?
Dennis: “Het is goed gegaan met Klooker het afgelopen jaar, met de nodige uitdagingen. We hebben flink in de kwaliteit van onze dienst geïnvesteerd en dat heeft zich uitbetaald in een verhoging van de tevredenheid van onze leden. Tegelijkertijd zien we dat op Facebook de groep van 25-35 jarigen, onze doelgroep van het eerste uur, vrijwel volledig verdwenen is. Aangezien Facebook onze ‘groeimotor’ was, is onze grootste uitdaging voor de komende periode om deze doelgroep goed te blijven bereiken. Gelukkig zien we nu dat in de leeftijdscategorie 45-65 jaar Klooker ook aanslaat, dus dat laat de grote brede potentie van Klooker zien.”
Wat is er zo uniek aan Klooker?
Dennis: “Klooker daagt je uit om stap voor stap je leven duurzamer in te richten, op een leuke en makkelijke manier. Wij nemen je daarbij mee op onze eigen ontdekkingsreis wat er wel en nog niet OK is. We brengen je de betere alternatieven onder handbereik met onze challenges. Onlangs hadden we bijvoorbeeld ‘verduurzaam je badkamer in vijf dagen’. Daar kregen we leuke reacties op. Verder werken de kennismakingskortingen goed en hebben we onze productcatalogus stevig uitgebreid.”
Doet Klooker vrolijk mee aan de cultuur van ‘kopen, kopen’?
Dennis: “Dat denk ik niet. Zelf hebben we er geen baat bij als onze klanten meer kopen. We hebben echt plezier in wat we doen. We delen graag welke producten mooi zijn en de bijbehorende verhalen, zoals Kampot Peper, inderdaad.”
Welke onderneming heeft het meeste indruk op je gemaakt?
Dennis: “Marcel’s Green Soap. Hoe snel Marcel meters heeft gemaakt, fantastisch. En de hele familie thuis is fan. Dus dat zegt me ook wel iets!”
Merk je een verschil op tussen bedrijven die functioneren als een sociale onderneming en ondernemingen die als stichting zijn opgezet?
Dennis: “Duurzaam produceren en consumeren is de enige weg voorwaarts. Er zullen daarbij altijd stichtingen en bedrijven nodig zijn, we kunnen niet alleen maar op onze overheid rekenen. Voor bedrijven zal de overgang wellicht het grootst zijn, maar zodra zij duurzaamheid economisch rendabel hebben gekregen, zal je vanuit het bedrijfsleven ook de grootste kracht ontwikkelen. Dat is precies wat we nodig hebben!”
Dus als jij je collega’s ook wilt verrassen in het nieuwe jaar, of je familie tijdens de feestdagen… Dan raadt ‘Duurzame Student’ Klooker van harte bij je aan.
Bron afbeelding: https://klooker.nl