skip to Main Content

Zuinige waterstofauto’s? Die worden gewoon door studenten in Delft gemaakt

Zuinige Waterstofauto’s? Die Worden Gewoon Door Studenten In Delft Gemaakt

Auto’s zijn niet de meest duurzame vervoersmiddelen. Tijd voor een oplossing. Het Eco-Runner Team in Delft is een studententeam aan de TU Delft dat ieder jaar een zo zuinig mogelijke auto bouwt. Het resultaat? Een auto aangedreven door waterstof. Een automobielsector zonder enige vorm van schadelijke uitstoot is namelijk wél mogelijk.

De Eco-Runner 8

Dat het Eco-Runner Team weet waar ze mee bezig zijn moge duidelijk zijn. Tijd voor wat indrukwekkende feitjes.

1. Het Team bouwde in 2018 de Eco-Runner 8. Dit type futuristische auto heeft in 2018 een resultaat behaald van 684 km op 1 kubieke meter waterstof. Als je visueel vermogen je hierbij in de steek laat: dat is dus van Amsterdam naar het zuidelijkste puntje van Italië op een equivalent van 1 liter brandstof.

2. Die Eco-Runner 8 heeft de Vehicle Design Award mogen ontvangen, een prijs voor het beste gestructureerde team op technisch en non-technisch gebied.

3. Het indrukwekkende verbruik bij punt 1 leverde het team een derde plek op tijdens de Shell Eco-Marathon in 2018, een wedstrijd waarin universiteiten vanuit heel Europa tegen elkaar strijden om efficiëntie in plaats van snelheid. Oftewel: een zo laag mogelijk brandstofverbruik binnen een bepaalde tijd. Het team dat de minste energie verbruikt wint en daar was het Eco-Runner Team dus heel dichtbij.

De Eco-Runner 9: zuiniger, beter, mooier, alles.

Alleen niet dichtbij genoeg. Daarom zijn ze in Delft dit jaar met een nieuw team van start gegaan om de Eco-Runner 9 te bouwen. Sowieso neemt het team ieder jaar deel aan de Shell Eco-Marathon. Doel van dit jaar is om de titel van de Shell Eco-Marathon 2019 waterstof prototype klasse mee te nemen naar Delft. Gevalletje: de aanhouder wint.

Wat is daarvoor nodig? Allereerst moet de auto dit jaar efficiënter worden. Het optimaliseren van de brandstofcel, verbeteren van de strategie en nog veel meer factoren spelen mee om dit te kunnen bereiken. Een multidisciplinair team van 25 studenten is hier dagelijks mee bezig om de grenzen op het gebied van efficiëntie van dit voertuig te vergroten. Ook moet alle kennis die het team afgelopen jaren heeft opgedaan optimaal worden ingezet.

Toekomst

Maar er is meer. Het team wil namelijk ook een groot netwerk creëren dat haar kan ondersteunen. Niet alleen om de titel van de Shell Eco-Marathon 2019 waterstof prototype klasse mee naar huis mee te nemen, maar ook om in de toekomst de overstap te maken naar de Urban Concept klasse, waarbij het team wil proberen een door de RDW (je weet wel: die overheidsinstantie die motorvoertuigen toelaat en voor een veilig en geordend wegverkeer zorgt in Nederland) goedgekeurde auto te produceren. Dus van futuristische auto naar iets minder futuristische auto waarmee je wel roadtrips kan maken.

En dit is waar jij als student en mensenkenner bij kan helpen. Zo’n netwerk ontstaat natuurlijk niet vanzelf. Ken jij de juiste mensen of vind je het zelf ook wel leuk, zo’n duurzame auto? Bekijk dan de website of kom naar de design presentatie (aanrader) op 13 februari om 19.30 uur in de aula van de TU Delft. Autokenner of niet, iedereen is welkom!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top