skip to Main Content

Niet vliegen, maar zeilen naar de klimaattop

Niet Vliegen, Maar Zeilen Naar De Klimaattop

In november vindt de nieuwe klimaattop plaats, deze keer in Chili. De meeste wereldleiders – waaronder onze eigen premier – zullen ironisch genoeg met het vliegtuig deze reis afleggen, maar er is een groepje Nederlandse klimaatactivisten dat het hier niet mee eens is. Samen met teamgenoten Jeppe, Moon en Mara is Lena Hartog een crowdfunding-actie genaamd Sail to the Cop begonnen, om uiteindelijk naar Chili te kunnen zeilen. Op deze manier willen ze een statement maken richting de deelnemers van de klimaattop. De precieze datum is nog niet bekend, maar in september zullen ze aan de twee maanden durende tocht beginnen. Hoe ze dat precies van plan zijn te doen? Dit en meer legt Lena Hartog zelf uit.

Door: Wisse Herder

De schadelijke effecten van vliegen

Het statement dat de activisten met de tocht willen maken heeft betrekking op de relatief grote negatieve invloed die de vliegindustrie heeft op het milieu. Dit baseren ze op recente wetenschappelijke ontwikkelingen die er op wijzen dat vliegen erg veel broeikasgassen de atmosfeer in helpt. “Momenteel draagt de vliegindustrie al twee procent bij aan de opwarming van de aarde, en in de komende twintig jaar zal dit stijgen tot 1/5e van de totale uitstoot,” vertelt Hartog.

Vandaar dat de activisten ervoor kiezen om te gaan zeilen, aangezien hierbij zo min mogelijk fossiele brandstoffen gebruikt worden. Ze willen zo min mogelijk gebruik maken van grondstoffen als olie of gas, want deze stoffen beschadigen de aarde wanneer ze verbruikt worden. Wind is daarom een goed alternatief. “We zijn als mensen uiteindelijk onderdeel van en afhankelijk van de natuur,” aldus Hartog.

De reis

In verband met het aantal donaties is nog niet precies duidelijk hoe de reis er precies uit zal zien. Wanneer ze het streefbedrag van 30.000 euro bereiken zullen ze met een groep van 10 mensen op een groot tall-ship meezeilen. Het is nog niet bekend hoeveel aanmeldingen er zijn voor de reis, maar de inschrijvingen staan nog open tot 1 juni.

Het zal zeker geen saaie reis worden, want de organisatoren hebben meerdere activiteiten gepland die aan boord plaats zullen vinden. Hartog: “Elke dag zal je vier uur de tijd hebben om te helpen bij het zeilen, en als je dat nog niet kan leer je het hierdoor vanzelf. Daarnaast zal er gedurende de hele reis een ‘denktank’ plaatsvinden over de toekomst van reizen, waarin zowel filosofische- als technische vraagstukken aan bod zullen komen.” Ook zal hierbij worden ingegaan op de invloed van de reisindustrie op zowel Europees, nationaal als lokaal niveau.

Een dergelijke vorm van reizen, ‘slow travel’ zoals Hartog het zelf noemt, brengt naast ecologische voordelen ook andere positieve aspecten met zich mee. Zo zullen de deelnemers lang de tijd hebben om over vraagstukken na te denken omtrent het klimaat. Doordat dit buiten de setting van het dagelijks leven is, zal dit ze de kans bieden om op een andere wijze hierover te redeneren dan ze normaal zouden doen. Een vraag die hier volgens Hartog centraal staat is: “Hoe ziet het reizen van de toekomst eruit?”

De reisindustrie is een oneerlijk speelveld, aangezien je voor een vliegticket zoveel subsidie krijgt in vergelijking met duurzamere reismethodes zoals varen of met de trein gaan.

Eindresultaat

Naast de organisatoren en verdere reizigers, zullen er ook een aantal plekken zijn voor de themapartners van de organisatoren. Deze zullen meereizen om te helpen bij het produceren van het gewenste eindresultaat: een visie en een road-map. Uiteindelijk is het de bedoeling deze resultaten te presenteren aan de ministers op de klimaattop, zodat duidelijk gemaakt wordt waar ze het over gehad hebben tijdens de reis.

Hartog weet nog niet wat de precieze uitkomsten van de reis zullen zijn, maar zelf heeft ze wel een duidelijk visie op de problematiek in de huidige reisindustrie: “De reisindustrie is een oneerlijk speelveld, aangezien je voor een vliegticket zoveel subsidie krijgt in vergelijking met duurzamere reismethodes zoals varen of met de trein gaan.” Op de website van het evenement staat dan ook vermeld dat er gepleit wordt voor een eerlijke vliegbelasting, die overeenkomt met de negatieve impact die vliegen op het milieu heeft.

Plannen voor Chili

Er zijn ook plannen voor activiteiten in Chili zelf. Zo willen ze een fietsparade in Santiago organiseren, waarbij ze al fietsend aandacht willen vragen voor het klimaat. Daarnaast willen ze graag met de jongerenvertegenwoordigers op de klimaattop in gesprek gaan, om zo uiteindelijk een gezamenlijk front te kunnen vormen voor duurzame alternatieven en tegen de vliegindustrie.

De organisatoren van het evenement zijn op zoek naar deelnemers vanuit allerlei maatschappelijke posities; dus niet slechts milieuactivisten, maar bijvoorbeeld ook iemand die in het bedrijfsleven werkt. De inschrijvingen zijn nog open tot 1 juni, dus neem een kijkje op de website als je geïnteresseerd bent: sailtothecop.com. Hier kan je ook nog tot 15 juni een donatie doen, om zo de organisatoren te helpen het streefbedrag te behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top